Nem viselte meg a food truckos vállalkozások többségét, hogy idén a külföldi turisták száma lényegesen elmaradt a korábbi évekétől. Bár az átlagos utcai étkezdéknél magasabb árfekvésű termékeket kínálnak, előnyt tudtak kovácsolni abból, hogy a street food magasabb minőséget képvisel az alapanyag és a tálalás tekintetében is, ezzel együtt még mindig olcsóbb, mint az éttermi koszt - értékelt a főszervező. Szerinte igen jó eredményeket produkáltak azok a fővárosi street foodosok is, amelyek már az "épített vendéglátásban" aktívak és túlélték a járványkorlátozásokat. Csak azok képeznek kivételt, akik Budapest belső kerületeiben - elsősorban a VII. kerületben - rendelkeznek saját egységgel, náluk a visszaesés látványos volt.
A Food Truck Show résztvevői a vidéki városokban körülbelül 15 százalékos visszaesést tapasztaltak a fogyasztási hajlandóság, és a látogatószám tekintetében, a szcéna legjobb éveihez - 2018-hoz és 2019-hez - viszonyítva. Budapesten viszont jellemzően hozták a pandémia előtti évek eredményeit, sőt több esetben felül is múlták azokat. Vad-Horváth pontosan nem kívánta számszerűsíteni, hogy egy-egy eseményük körülbelül mekkora összbevételt hozhat, de több tízmilliós nagyságrendekről beszélt.
A nyereségesség azonban némileg elmaradt a korábbiaktól. A food truckos vállalkozók idén átlagosan mintegy 20 százalékos áremelésre kényszerültek, de még így is alacsonyabb árréssel dolgoznak, mint a járvány előtt. A munkaerő-, és az alapanyagárak egyaránt olyan mértékben nőttek, hogy emiatt a megtérülés nem éri el a 2019-es, de még 2020-as szintet sem.
Problémát okozott az is, hogy a megszokottnál később tudták elkezdeni a szezont, hiszen az április és június eleje közötti rendezvények jelentős részét lefújták. Június óta viszont az autók már 13 rendezvényen sorakoztak fel - ezek jellemzően több ezer, vagy akár több tízezer fős közönséget vonzanak, és - a nagy zenei fesztiválok kivételével - védettségi igazolvány nélkül látogathatóak. Szeptemberben pedig további 7 esemény vár a büfékocsisokra, és ha az időjárás is kedvez, várhatóan csont nélkül elérhetik a 2019-es forgalom szintjét. Vad-Horváth szerint eseményeik tapasztalatai alapján
nem igaz, hogy a vásárlóközönség kevesebbet költene, és a street food helyett inkább a sarki lángosost, vagy melegszendvicsezőt választaná. Nem utolsó sorban azért, mert az áremelés náluk szembetűnő volt.
Segített a túlélési ösztön, elmaradt a csődhullám
A főszervező becslése szerint a food truckos vállalkozások mindössze körülbelül 10 százaléka jelentett csődöt a járványkorlátozások alatt. Akik maradtak, jellemzően a kiszállításból éltek meg fenntartható szinten. Sokan viszont úgy kapaszkodtak meg, hogy tudatosan keresték a kiskapukat: számos közterületen ugyanis nem kellett engedélyhez folyamodni, bérleti díjat fizetni az árusításért. A büfékocsisok igyekeztek megtalálni az olyan helyeket, ahol a joghézagokat ki lehetett használni, ezeknél pedig nem egy esetben csoportostul állomásoztak. Így tett például a szcénában nagynak számító Zing Burger is, amely az összes kocsiját "szétszórta" a főváros olyan területein, ahol még nem tudott kiszállítást bonyolítani.
A Food Truck Showra jelentkezők köre azonban így is megcsappant. A szervezők jellemzően azért vannak bajban, mert tavasszal- nyár elején számos autó fixen letelepült a Balaton környékére, vagy más felkapott övezetekbe, nem bízva abban, hogy idén még lesznek rendezvények. Főként emiatt kevesebb kereskedővel lehetett a rendezvényeket megvalósítani.
Próbáljuk a létszámot tartani, rendszerint 22 autót hívunk egy-egy eseményre. Ám, miközben a vírusidőszak előtt többnyire túljelentkezés volt, most örülünk ha össze tudjuk rakni a megfelelő létszámot. A korábbi, körülbelül 200 autó helyett most csak 100-ból válogathatunk. A rendezvényszervezők viszont kifejezetten elvárják, hogy tartsuk a létszámot - legfőképp az olyan nagy látogatottságú helyszíneken, mint az EFOTT, vagy a Strand Fesztivál - fogalmazott Vad-Horváth Zoltán.
A kínálat az egészséges ételek irányába tolódott el
A korábbi évek nagy slágerének számító "hamburger-pálya" némileg visszaszorult, már kelendőbbek a jóval munkaigényesebb barbecue-ételek. Eközben viszont egyre több olyan autó jelenik meg, amely a vegetáriánusokat és a különféle étel-érzékenységgel bírókat célozza meg. Már sok olyan fizikális egység is van, amely kizárólag ezekre fókuszál. Két évvel ezelőtt még igen rizikós lett volna egy rendezvényen megjelenniük, egyrészt mert elég drágák és a főként "húsimádó" közönség körében nem voltak divatosak. Jelenleg viszont már több olyan autó van, amely kizárólag ezen a pályán mozog, és nagyon jól megél.