Hatósági díjakkal, vizsgákkal együtt valóban legkevesebb 170-180 ezer forintból lehet kihozni egy jogosítványt - állapították meg. Egy-két bukással, pár pótórával már 200 ezer a jogosítvány ára. Hogyan lesz nagyjából ennyi vagy még több a végösszeg?
Gond: kevés az oktató
Kapcsolódó
A Csigavér autósiskola honlapja szerint nincs elég oktató, a gyakorlati vezetést oktatók hónapokra előre be vannak táblázva.
A társaság úgy kommentált a portálnak, hogy az oktatói munkaidő hatósági korlátozása, illetve az 580 kilométeres kötelezően teljesítendő menettávolság bevezetése vagy a jogosítványszerzés idejét nyújtja ki sokak számára elfogadhatatlan mértékben, vagy csak drágább cégeknél, túlárazott vezetési órák vásárlásával, gyakorlatilag a felárat fizetni nem akaró vagy nem tudó tanulóvezetők oktatási idejének rovására nyílik lehetőség elfogadható időn belül megszerezni a jogsit.
Míg az online KRESZ-tanfolyammal és az elméleti vizsgával pillanatok alatt végezni lehet, innen még minimum 3-4 hónap van hátra ahhoz, hogy kézhez kapjuk a jogsit. Csak a vizsgaidőpontot 4-5 hétre adja meg a szintén munkaerőhiánnyal küzdő vizsgáztató hatóság, egy hónap elmegy csak a vizsgákra való várakozással - azután, hogy az oktató úgy döntött, vizsgára bocsátható a tanuló.
A szabályozás is nehezít
A probléma a képzést szabályozó jogszabály 2013-as módosításával (24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet) keletkezett. Az ekkor kötelezően előírt tanuló-kilométerek száma mellett hiány állt elő a gépjárművezető-oktató képzésben is, a folyamat pedig az azóta eltelt néhány év alatt oda vezetett, hogy a megbillent kereslet/kínálat egyensúly felnyomta a normális időn belüli jogsiszerzés árát.
Az oktatóhiány csak a legolcsóbb jogsiszerzésre berendezkedett cégeknél gond, mivel a havi maximum 200 órát engedélyező szabályozás mellett az oktatók elmennek azokhoz az iskolákhoz, ahol jobban megfizetik őket - írja a Vezess.hu.