A Black Friday csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek - idén november 25-e - elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban; ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők. Magyarországon elsőként az Extreme Digital hirdetett meg Black Friday-t 2014-ben, azóta azonban szinte minden nagyobb üzletlánc megszervezi a saját akciós napját november közepe és vége tájékán, de rengeteg kisebb online és hagyományos üzlet is készül akciókkal.
A műszaki termékeket értékesítő webshop, az Extreme Digital, az előző évhez hasonlóan a nemzetközi dátumnál egy héttel korábban, idén november 18-án akár 50-70 százalékos árengedményt ad majd mintegy 1100 különböző termékre, másfél milliárd forint értékben. A cég az akciós napon mintegy 1,5 millió látogatóra számít.
A Fashion Days közép-európai divatportál arról tájékoztatta az MTI-t, hogy idén csaknem 700 ezer divattermék leárazására készül, a tavalyi 250 ezer után. A portál 2015-ös Black Friday értékesítése 40 százalékkal haladta meg az előző évit, és a webshop forgalma tavaly kilencszer nagyobb volt az átlagosnál.
Erre ugrik a többség
Magyarországon a Fashion Days mobilapplikáción keresztüli rendelések száma évről-évre nő (most már a rendelések 43 százaléka érkezik mobilról). Erre a tendenciára építve idén előbb indul majd a Black Friday az applikációkon, így a webes és a mobilalkalmazásokon keresztüli vásárlás aránya akár meg is fordulhat. A portál közölte azt is, hogy Magyarországon az e-kereskedelmi divatpiac mérete évről évre bővül, 2015-ben az online kiskereskedelemnek 11 százalékát tette ki, megközelítőleg 100 millió eurót. A Millward Brown számításai szerint idén további 15-20 százalékkal emelkedhet ez az arány.
A Media Markt és az NRC felmérése szerint a felnőtt korú internetezők kétharmada hallott már az eseményről. Az idén a megkérdezetttek 27 százaléka válaszolta azt, hogy valószínűleg vásárolni fog műszaki cikkeket az akció során, míg 2015-ben ez az arány az összes termékkategóriára együttesen sem érte el ezt az arányt.
A kutatás szerint a vásárlók még kevésbé az ünnepekre készülnek. A vásárlást tervezők 56 százaléka magának szeretne egy-egy műszaki cikket. A vásárlást valószínűsítők 53 százaléka 20 ezer forint alatti vásárlást tart elképzelhetőnek.
Sajátosságok-kockázatok
Az Extreme Digital tavaly bruttó 498 millió forintnyi kedvezményt osztott ki a vállalat a vásárlók között, és összesen 80 ezer terméket értékesített. A tavalyi Black Friday-en átlagosan 35-40 ezer forintot költött egy vásárló. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója megjegyezte: magyar sajátosság, hogy a vevők az akciós napon hajlandók az eredetileg megvásárolni kívánt terméknél drágábbat is megvenni, ha arra a készülékre nagyobb mértékű kedvezmény van a Black Friday-en, mint az olcsóbbra.
A vállalat egyúttal figyelmeztetett arra, hogy a Kaspersky Lab internetbiztonsági vállalat kutatása szerint a Black Friday-jel kezdődő karácsonyi szezonban 9 százalékkal megnő a felhasználók bankkártya adatainak ellopását célzó adathalász támadások száma is. A cég közölte, hogy a teljes - a hagyományos üzleteket is tartalmazó - kereskedelmi piac forgalmának 4,1 százalékát teszi ki az internetes értékesítés Magyarországon, ami a nyugat-európai országokétól elmarad, a régióban azonban átlagos eredménynek számít.
Pár év alatt nagyot nőttek
Összességében az online vásárlás hazai népszerűsége és elterjedtsége megfelel az európai átlagnak, egyedül az éves online költésben maradnak el a magyar vásárlók az EU-s átlagtól: az unió tagországaiban élők egy év alatt átlagosan 1540 euró (közel 480 ezer forint) értékben rendeltek online árucikkeket, míg a magyarok átlagos online költése 435 euró (134 ezer forint). Az idei évre a magyar online piaci értékesítések 15-20 százalékos növekedést prognosztizálja a társaság.
Tavaly a hazai e-kereskedelmi piac 16 százalékkal nőtt, az Extreme Digital forgalma 60 százalékkal gyarapodott, ezáltal 30 milliárd forintos árbevételt ért el. Az értékesítés nettó árbevétele 29,349 milliárd forint volt, az adózott eredmény 550 millió forint. Az idei évre nagyjából 10 százalék körüli növekedést vár árbevételben, hasonló eredmény mellett.
Magyarországon a Fashion Days 4 százalékos piaci részesedése alapján piacvezető a szektorban. A Romániában működő divatwebshopok piaca több mint kétszerese az itthoninak: 24 százalékát teszik ki a teljes online kereskedelemnek. Ennek egyik oka, hogy míg Magyarországon rengeteg divatmárka képviselteti magát offline, addig Romániában sokan csak online tudnak hozzájutni egy-egy nevesebb márkához - írták.