A kutatás eredményei szerint minden ötödik hazai internetező szokott banki ajánlatokat összehasonlítani a neten, minden negyedik pedig biztosításokkal kapcsolatban teszi ugyanezt. Az online felhasználók kétharmada vásárolt már biztosítást neten, minden negyedik felhasználó pedig szívesebben köt biztosítást a világháló segítségével, mint személyesen vagy telefonon.
Online vásárlásnál egyre többen élnek az elektronikus fizetés adta lehetőségekkel is, a hazai internetezők több mint ötöde havi rendszerességgel vásárol a világhálón és ennek díját elektronikusan (is) fizeti. Bár, az internetezők többsége még nem online intézi pénzügyeit, a trendek egyértelmű növekedésre utalnak.
A pénzügyeknél marad a személyesség
A hazai internetezők többsége továbbra is a személyes csatornákat preferálja, ha pénzügyi témában kell ügyeket intéznie. Banki területen leginkább az információszerzés, információkeresés esetén nyitottak az ügyfelek az online csatornák iránt. Bankszámlaterméknél minden harmadik, hiteligénylés vagy megtakarítási termékhez kapcsolódó tájékozódásra minden negyedik internetező keresné fel leginkább valamely banki vagy összehasonlító oldalt, esetleg okostelefonos alkalmazást.
A banki termékek igénylését ennél lényegesen kevesebben szeretnék még online végezni, így a direkt csatornák szerepe még alacsonyabb a szerződési szakaszban. Legnagyobb arányban bankszámlát szeretnének továbbra is a bankfiókban nyitni (tízből legalább heten), de hiteligénylésnél is az internetezők kétharmada preferálná az ügyintéző személyes közreműködésével. A befektetési alapok, értékpapírok vásárlásánál és betétlekötésnél a legnagyobb a nyitottság az internet alapú csatornák iránt, de ezeknél a tranzakcióknál is csak az internetezők ötöde-hatoda nyitott az online kötésre.
Buták és félnek a hibázástól
Az ügyfelek többsége még ragaszkodik a személyes csatornákhoz, továbbra is igénylik a személyes tájékoztatást. Ez összefüggésben áll a magyar lakosság alacsony szintű pénzügyi ismereteivel, sokan igénylik a termékek bemutatását, az előnyök kiemelését - véli - állítja Bacher János, a GfK pénzügyi kutatásokért felelős ügyfélkapcsolati igazgatója.
Emellett sokan félnek attól, hogy olyan hibát vétenek online szerződéskötéskor, amely számukra később jelentős anyagi veszteséget okozhat. Még az olyan interneten könnyen és gyorsan elvégezhető, rutinjellegű tranzakciókat sem szívesen végeznék sokan online, mint a betétlekötés vagy a befektetési alapok vásárlása. Ettől függetlenül az online csatornák erősödésére számítunk a jövőben, de a bankfiókoknak és call centereknek bizonyosan kiemelt szerepe lesz az ügyfélkiszolgálásban a következő években is - véli Bacher.
A kgfb már megy online is
A biztosítási termékekhez kötődő online ügyintézési csatornák iránt nyitottabbak az internetezők, de az egyes biztosítási termékek között jelentős különbségek láthatók. Az életbiztosításokkal kapcsolatban információt az internetezők harmada már leginkább az interneten keresztül szeret keresni.
A gépjármű-biztosításoknál a legmagasabb az online kötést preferálók aránya: az internetezők több mint harmada az online csatornát választja - ez sokak számára már ismert és begyakorolt kötési mód. Hasonlóan magas az online preferencia az utasbiztosításoknál is. A személyes ügyfélszolgálaton történő kötéshez az ügyfelek a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatban ragaszkodnak legnagyobb arányban: tízből négyen a biztosító személyes ügyfélszolgálatán szeretnék aláírni lakás- vagy életbiztosításukat, 8 százalék pedig inkább független, pénzügyi tanácsadó közvetítésével.
(Képünk illusztráció.)