Kiemelkedően hosszúnak számító, nyolcórás sztrájk lesz február 20-án, szombaton a túlóraként is elrendelt délelőtti műszak teljes idején a Continental makói telephelyén, miután a mintegy 150-200 dolgozó részvételével rendezett kétórás figyelmeztető munkabeszüntetés sem hozott változást - idézi a Világgazdaság a Makói Gumiipari Szakszervezet és a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség közös közleményét.
A sztrájkról azért döntöttek, mert a dolgozók számára kedvezőtlen módon megváltoztak a munkakörülmények, egyebek között a túl sok túlóra és a tíz évnél hosszabb ideje ott dolgozók plusz juttatásainak elvétele ellen is demonstrálnak. A konfliktus forrása, hogy tavaly nyáron a munkáltató - a Continental AG Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. vezetése - a koronavírus-járvány miatt szükséges intézkedésekre hivatkozva egyoldalúan felmondta a túlmunkát is szabályozó kollektív szerződést. A konszern leányvállalatai közül egyetlenként tették ezt Makón. A lépéssel a társaság gyakorlatilag szabadon dönt a még a gyárban maradt munkások korlátlan túlóráztatására.
Sokan már ekkor felmondtak a gyárban, de az ottmaradt mintegy 1700 dolgozó egyre többet kell dolgozzon: az időközben megszaporodott megrendelést ezzel, a drasztikusan lecsökkent létszámmal is teljesíteni akarja a munkáltató a szakszervezetek szerint. Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) elnöke, valamint a gyárban működő Makói Gumiipari Szakszervezet szerint több megoldást is javasoltak a vita feloldására, például, hogy amíg nincs új, kompromisszumos kollektív szerződés, addig maradjon hatályos a régi, de cég vezetése ettől elzárkózott.
A szakszervezet szerint a pattanásig feszült légkörben csak olaj lett a tűzre, hogy a cégvezetés a régiek kárára venne fel jó pénzért új munkavállalókat úgy, hogy a tíz évnél hosszabb ideje ott dolgozóktól elvonná a pluszjuttatásokat, s abból fedezné az új béreket - írja cikkében a Világgazdaság.