A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
Több tucat kérdést tettek fel azon villamosgyártók, amelyek megvásárolták a budapesti 1-es villamos szállítására vonatkozó tenderdokumentációt. A Napi Gazdaság információi szerint a 79 kérdésre 36 oldalon adott választ a kiíró Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK), feltehetően ennek is szerepe volt abban, hogy a BKK április 22-ig meghosszabbította az eredetileg április 3-ra tervezett ajánlattételi határidőt. A módosítás indokáról, illetve az eredményhirdetés várható idejéről azonban nem kívánt nyilatkozni a közlekedési vállalat − így egyelőre az sem ismert, hogy mindez mennyiben befolyásolja a szerződéskötés nyárra tervezett határidejét.
Úgy tudjuk, a potenciális ajánlattevőknek a köztes szállítási határidőhöz kapcsolódó kötbérrel volt a legtöbb problémájuk, így a kérdések egy része is erre vonatkozott. A tervek szerint az első járművek 2014 végén, az utolsók pedig 2015. harmadik negyedévében állhatnak forgalomba − a két időpont között a szállítási határidők be nem tartása azonban komoly kötbért jelenthet.
Sok milliárd forint a tét
A villamosbeszerzés része a "Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem" projektnek, amely 99,33 százalékban uniós támogatásból, összesen 43 milliárd forintból valósul meg. Az ehhez szükséges támogatási szerződést a BKK már tavaly decemberben megkötötte. Az alapbeszerzés 37 darab villamosra szól, ám a nyertes gyártó további 87 jármű szállítására is opciót szerezhet, így a teljes beszerzés értéke nettó 111,7 milliárd forintra rúghat. Az új, alacsonypadlós villamosok az 1-es, 3-as, 19-es és 61-es vonalakon közlekedhetnek majd.Elvileg kilenc gyártó is indulhatna a pályázaton: a budapesti új metrókocsikat gyártó Alstom, a fővárosi Combinókat szállító Siemens, a két magyar vasúttársaságnak Flirt motorvonatokat szállító Stadler, a Talent vonatokat szállító Bombardier mellett a Debrecennek szánt villamosokat gyártó spanyol CAF, illetve a szegedi villamosokat szállító lengyel Pesa és a Miskolcon már bemutatkozott Skoda is, valamint a lengyel Solaris és az olasz AnsaldoBreda. Szakértők szerint nem minden potenciális szereplő felelne meg a feltételeknek, ezek teljesítésére négy-öt gyártó tűnik esélyesnek. A szűkös határidő azonban esetükben is gondot okozhat, például a típusengedélyek beszerzése miatt. A vidékre már szállító gyártók ebből a szempontból kedvezőbb feltételekkel szállhatnak versenybe, azonban a fővárosi elvárások némileg eltérőek (például az adminisztrációs kötelezettség rájuk is vonatkozna).
Szakértők szerint a gyártásra és az engedélyek beszerzésére rendelkezésre álló idő önmagában is nagyon szűkös, emellett pedig azzal is számolni kell, hogy lehetnek olyan pályázók, amelyek megtámadják a tendert. A BKK ugyanakkor a 2007−2013-as uniós költségvetési ciklusban rendelkezésre álló forrásból kívánja beszerezni a járműveket, az összeg felhasználásának végső határideje pedig 2015, ami nem hosszabbítható meg.