Taxim néven új taxis társaság indul Budapesten - írta meg a Napi.hu is az MTI híre nyomán, amelyből ugyanakkor, csak az derül ki, hogy a szolgáltatás különlegessége az előre kalkulált viteldíj, amelytől csak vis major esetében lehet eltérni. Magyarul, ha csak egy kicsivel nagyobb a dugó, mint azt sejteni lehet az utas akkor sem fizet többet.
Lapunk megkérdezte a céget, hogy miként lehetséges ez, mikor minden társaság fix tarifával közlekedik.
Kapcsolódó
A megoldás egyszerű: az utas a taxióra által mutatott összeget fogja kifizetni a sofőrnek, azonban - a kalkulált díj és a valós összeg közötti különbözetet (ha van) - a cég a saját számlájáról visszautalja az utasnak. Így eleget is tesznek a szabályozásnak, de akár alá is mehetnek a többi cég árának - mondta a Napi.hu-nak Varsádi Viktor, a Taxim Infinity Kft. marketing vezetője.
Az applikáció a Google és a Waze forgalmi adatai alapján dolgozik, azonban a cég semmit sem bíz a véletlenre. (Aki rendszeresen használja a Waze-t, tudja, hogy az applikáció rendszeresen alultervezett az érkezés időpontját és út közben korrigálja magát - a szerk.). A kalkulációnál 5-10 százalékot rátesznek az érkezés várható idejére - árulta el Varsádi Viktor.
Nem bízzák a véletlenre
Próbaképpen kalkuláltunk egy utazást a cég applikácójával és a Waze-val is méghozzá a III. kerületi Lajos utcából a XI. kerületi Kondorosi útra.
A Taxim azt írja, hogy az út 28 percig tart az összeg pedig - elég tág tartományban mozogva - 3120 forint és 4220 forint körüli összegbe kerül. A Waze szerint ugyanakkor a 9,9 kilométeres út 33 percig tart majd.
Ebben az összegben a 700 forintos alapdíj és a 2970 forintos kilométerdíj fix, az eltérést az okozhatja, hogy mennyi ideig halad (vagy áll) az autó lassabban, mint 15 kilométer per óra, ekkor számolja ugyanis a taxaméter a 75 forintos percdíjat.
Egy gyors kivonással megkapjuk, hogy a Taxim maximum 550 forintot "szán erre", vagyis számításuk szerint az autó maximum 7,3 percig áll vagy araszol a dugóban.
A kalkuláció minimális díja is érdekes egyébként, hiszen egy 10 kilométeres út akkor is minimum 3700 forintba kerül, ha az autó egy másodpercig sem lassít 15 kilométer per óra alá. Az általunk kalkulált út végig a rakparton vezet ennél rövidebbet nem nagyon lehet tervezni.
Az MTI híre szerint egyébként a cég tervei szerint a kezdeti ötven autóból álló flottát rövidtávon 300 gépjárműből álló parkra bővítik. Az első évben a piac 10 százalékát, a harmadik évre pedig a piac 35-40 százalékát szeretnék megszerezni.
Lapunk megkereste a Budapesti Közlekedési Központot is, hogy mi a véleményük a cég üzleti modelljéről. A cég szerint ha az utasok a személytaxi-szolgáltatónak kifizetik a taxaméter által képzett viteldíjat, akkor elvileg nem sérül a fővárosi taxirendeletben - a viteldíj vonatkozásában - meghatározott szabály.
Ugyanakkor ha a piac szereplői úgy ítélik meg, hogy a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat, a taxitársaság a gazdasági tevékenységét tisztességtelenül, a versenytársak törvényes érdekeit sértő vagy veszélyeztető módon vagy az üzleti tisztesség követelményébe ütközően folytatja, panasszal élhetnek az ilyen ügyekben hatáskörrel rendelkező Gazdasági Versenyhivatalnál.