A kormány a kiemelt közlekedésfejlesztési projekteket uniós pénzből tervezi finanszírozni. A szerződés eredetileg becsült értéke nettó 55,5 milliárd forint volt, ennél a nyertes árajánlat 16,89 milliárddal magasabb összeg. A közbeszerzés eredményéről március 23-án döntöttek, ám azt csak most tették közzé. A nyertes Déli Part 2016 Konzorcium vezető tagja a - felcsúti kisvasutat is építő - Swietelsky Vasúttechnika Kft., tagja az R-Kord mellett a V-Híd Zrt. - derül ki a Közbeszerzési Hirdetmény Figyelő (KHF.hu) portál adataiból.
A cégek feladata a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közti vasúti szakasz korszerűsítése - a pálya, műtárgyak, felsővezetékek, utak építési munkái, a kapcsolódó vasúti biztosítóberendezési, magasépítészeti, távközlési, közműkiváltási, kábelkiváltási munkák tervezése és megvalósítása -, valamint a Fonyód és Kaposvár közti szakasz felújítása a Kaposvár elővárosi célú fejlesztés részeként.
A dél-balatoni vasútfejlesztés nyertes kivitelezőiről elsőként a Népszabadság számolt be április elején, ám akkor az üggyel kapcsolatos kérdéseikre sem a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, sem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. nem reagált. (A siófoki vasúti szakaszt 2015-ben még a Közgép Zrt. és konzorciumtársai újították fel.)
Két projektről van szó
A kormány április 5-én hozott határozatot arról, hogy a projektek uniós támogatási kérelmének összegét a korábban tervezetthez képest megemeli: a Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítésére 53 milliárd forint helyett 72,4 milliárdot igényel, míg a Fonyód-Kaposvár szakaszra 7,8 milliárd helyett 15 milliárdot.
A közbeszerzés ajánlattevői:
1. Déli Part 2016 Konzorcium: Swietelsky Vasúttechnika Kft., R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt.
2. ST-DB2 Konzorcium: Strabag Vasútépítő Kft., TRSZ Kft.
3. SDD Konzorcium: Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft.
Tavaly is nyertek
Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és nagyvállalkozó tulajdonában lévő, felcsúti székhelyű R-Kord tavaly októberben nettó 13,3 milliárd forintos munkát nyert el a Swietelsky Vasúttechnikával közösen a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.-től. Feladatuk a Szombathely-Zalaszentiván vasúti szakasz villamosítása, amit uniós támogatás felhasználásával finanszíroz a GYSEV (a vasúttársaság két tulajdonosa a magyar és az osztrák állam).
Mészáros másik cége, a Mészáros és Mészáros Kft. a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő infrastrukturális fejlesztésében is részt vesz a Swietelsky Vasúttechnikával és az A-Híd Zrt.-vel együtt. A megbízó az állami tulajdonú Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság, amely uniós támogatásból finanszírozza a nettó 6,9 milliárd forintos munkát. (A kikötőt korábban a Közgép fejlesztette.)