Folytatódik a válság előtt megkezdett modernizációs program az ISD Dunaferr Zrt. meleghengerművében, a társaság közleménye szerint idén mintegy 10 millió euró, mintegy 3 milliárd forint értékben ruháznak be a tulajdonosok az úgynevezett előnyújtó berendezést hajtó, 7 megawatt névleges teljesítményű - az olasz Danielli szállította - villamos motor beszerzésébe, a villamos hajtás korszerűsítésébe, valamint további fejlesztések előkészítésébe. A már megkötött szerződések értelmében októberig érkeznek Dunaújvárosba a berendezések, alkatrészek, ezt követően pedig egy, a cég szerint termelés-szervezési szempontból ideális időszakban áll majd le a gyártómű a beruházás idejére.
A leállás ideje a meleghengermű más területein is folytatódik a modernizációs program, a becslések szerint a beruházások mintegy 10 százalékos, azaz évi 200-250 ezer tonna termelésnövekedést hozhatnak - a meleghengermű jelenlegi, mintegy 1,9 millió tonna betéthengerlése ezzel 2,1 millió tonnára emelkedhet. Jevgenyij Tanklievics cégvezető szerint a vállalat jövője, valamint acélpiaci pozícióinak megerősítése szempontjából is kulcsfontosságú a meleghengerművi beruházások folytatása. A nehézségek ellenére is szándékában áll az ISD Dunaferr tulajdonosainak a technológia modernizálása, és ennek érdekében komoly összegeket szándékoznak befektetni - tette hozzá Tanklievics.
Kapcsolódó
A meleghengermű termelésének növelése csak a program első szakasza, második lépésként a feldolgozottsági szintet növelik majd, vagyis magasabb hozzáadott értékű termékeket gyárt majd az üzem. Tanklievics szerint a modernizációs folyamat a következő években is folytatódik majd a Dunaferrnél. A vasmű az elmúlt négy évben összesen mintegy 80 milliárd forint veszteséget halmozott fel, 2012-ben a megelőző évinél is nagyobb, mintegy 25 milliárd forint mérleg szerinti veszteséggel zárhatott a vállalat, bár információink szerint 2011-hez képest tavaly mintegy 15 százalékkal (nagyjából 200 ezer tonnával), 2010-hez képest pedig több mint ötödével (300 ezer tonnával) volt magasabb a vasmű kibocsátása.
Kérdéses még a kohófelújítás
A korábbi hírek szerint orosz főrészvényes a vállalat I. kohójának felújításával kapcsolatos korábbi döntésének felülvizsgálatára készült a februárban lezajlott egyhetes sztrájk miatt. A kohó január 20-án állt le és a D.V. Dunaferr Vasas Szakszervezeti Szövetség korábbi közölése szerint a tulajdonos egyelőre nem határozott az átépítéséről. A vállalat tavaly nyáron, kétéves szünet után indította újra modernizációs programját, akkor a meleghengermű tízmilliárd forintból megvalósuló fejlesztése fejeződött be. A Dunaferr 2005-ben kezdte meg beruházási programja előkészítését, ennek jelentős hányada 2008-ig meg is valósult, a társaság ezt követően a gazdasági válsággal összefüggő acélipari visszaesés miatt kényszerült átütemezésre (a tavaly júniusi átadás nagy része is 2008-ra készült el, a befejező szakasz akkor egy év alatt mintegy 3 milliárd forintba került). Tankilevics akkor a Napi Gazdaságnak azt mondta, a beruházást több fejlesztés követi majd, a társaság célja a termelési volumen 35-40 szálékos növelése a 2012-2014 közötti időszakban.
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Nettó árbevétel | 278,9 | 334 | 192 | 258,12 | 300,62 |
Export aránya (%) | 54 | 61 | 59 | 65 | 67 |
Üzemi eredmény | 42,1 | 35,1 | −27,4 | −1,7 | −4,7 |
Mérleg szerinti eredmény | 33,2 | 2,8 | −31,06 | −8,47 | −20,36 |
Forrás: cégközlés |