Hosszú távra kiszámítható lesz a vasúttársaságok finanszírozása, legalábbis az alapján, hogy a fejlesztési tárca tíz évre szóló vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződéseket kötött a MÁV-Start Zrt.-vel és a GYSEV Zrt.-vel. A szerződések 2014. január elsején lépnek hatályba. A dokumentumok a korábbi három helyett tíz évre rögzítik például a menetrendek előkészítésével és összehangolásával kapcsolatos előírásokat, a finanszírozás, és ezen belül a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek számításának szabályait.
Az uniós jogszabályokban és a személyszállítási törvényben foglaltakkal összhangban első ízben köt az állam képviseletében eljáró szakminisztérium hosszú távú közszolgáltatási szerződést a vasútvállalatokkal - mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára. A politikus szerint a vállalások kiszámítható működési és finanszírozási környezetet biztosítanak, ezzel megalapozzák a vasúti személyszállítás minőségének javítását, járműállományának fokozatos megújítását. A szerződések a közösségi közlekedési szolgáltatások szinten tartásával és fokozatos fejlesztésével pedig elősegítik a munkahelyek megőrzését - tette hozzá. A működési feltételek tartós meghatározása utat nyit a fejlesztési források lehető legnagyobb mértékű hasznosulása előtt a jövőre kezdődő uniós pénzügyi időszakban szavai szerint.
Az utóbbi időszakban végrehajtott fejlesztések látható eredményeket hoztak: évtizedek után 2011-ben és 2012-ben is nőtt a GYSEV és a START utasainak száma. A költséghatékonysági intézkedéseknek köszönhetően a MÁV Zrt. évtizedek óta először ért el pozitív, 2,9 milliárd forintos üzemi eredményt tavaly, de kedvezően alakultak a GYSEV és a MÁV-START mutatói is - mondta Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a GYSEV Zrt. elnöke.