A pénzmosás elleni törvény 2013. július 1-i módosítása nyomán a jogi személyiséggel rendelkező hazai vállalkozások és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek, valamint az egyéb jogi személyek (például alapítványok, társasházak, egyesületek) képviselőjének 2014. december 31-ig írásban kellett nyilatkozniuk a számlavezető hitelintézetüknél tényleges tulajdonosukról, amennyiben ezt korábban nem, vagy nem a jogszabálynak megfelelő tartalommal tették meg.
Az önkormányzati ügyfeleket nem számítva mintegy 196 ezer nem lakossági ügyfele van az OTP Banknak, e kör csaknem 95 százaléka időben leadta nyilatkozatát - tudtuk meg a pénzintézettől. A határidőig mintegy 10 ezer ügyfél esetén hiányzott a megfelelő nyilatkozat 2015. január 1-jén, ezek döntő többsége minimális számlaforgalmat bonyolít. A hozzájuk tartozó számlák és betéti kártyák esetén - a törvényi előírásnak megfelelően - az ügyfél által kezdeményezett tranzakciókat mindaddig nem teljesíti a bank, amíg a nyilatkozatot meg nem kapja. Ha a nyilatkozatot az ügyfél leadja, onnantól zavartalanul forgalmazhat tovább a számláin - tették hozzá a pénzintézetnél.
A K&H Banknál az érintett ügyfélkör legnagyobb része rendelkezik a szükséges érvényes nyilatkozatokkal. Jelenleg mindösszesen néhány olyan alapítvány/egyesület van, melyek nem felelnek meg az új szabályoknak, mivel ezek számlazárása, kezelése nem normál ügymenet szerint történik (például hatóságilag zárolt számlák, letéti számlák) - fogalmaztak lapunk kérdésére a banknál. Ez az arány annak is köszönhető, hogy a pénzintézet - a jogszabályoknak való teljes és időbeni megfelelés érdekében - a jogszabály adta határidőnél szigorúbb határidőt jelölt ki.
Az Erste Bank több tízezer ügyfelet azonosított nyilvántartásaiban, akik kötelesek voltak tényleges tulajdonosi nyilatkozatot tenni 2014 végéig. Az érintett ügyfelek megkeresése már 2014. tavaszától fokozatosan megkezdődött, több információs csatornán (postai levél, netbankos üzenet, telefonos megkeresés). A határidőig nem nyilatkozott ügyfelek számláit a bank a törvény szerint zárolta 2015. január 1-jétől. A zárolás feloldása érdekében az ügyfeleknek pótolni kell a nyilatkozatot, amelyet több csatornán keresztül is rendelkezésre bocsáthatnak: postai úton, személyesen a bankfiókokban/vállalati irodákban, faxon, e-mailben szkennelt formátumban - tették hozzá pénzintézetnél.
A CIB Bank vállalati ügyfeleinek csaknem 90 százaléka időben megtette a nyilatkozatot - tudtuk meg a banknál.
Az UniCredit Bank több lépcsőben, folyamatos és többcsatornás tájékoztatással hívta fel ügyfelei figyelmét a december 31-ei határidőre: a postai értesítő levelek, a honlapon elhelyezett információk és az internetbanki rendszerünkön keresztül küldött üzenetek mellett bankfiókjainkban is kifüggesztettük a tényleges tulajdonosi nyilatkozatokra vonatkozó tájékoztatókat, valamint a személyes ügyintézésnél szakértő kollégáink is emlékeztették ügyfeleinket a határidőre. Az év végi ünnepek előtt e-mailben és sms-ben is értesítettük az érintetteket, majd telefonos ügyfélszolgálatunk kereste az addig még nem nyilatkozó ügyfeleket - válaszolta a Napi.hu-nak a bank. Mindezek nyomán az érintett vállalati-vállalkozói ügyfelek csupán néhány százaléka, többségében a számlán tranzakciót csak ritkán kezdeményezők nem tettek a törvény előírása szerinti nyilatkozatot. Mivel az utolsó pillanatokban és még azon túl is számos nyilatkozat érkezett, ezért a bank arra számít, hogy a közeljövőben ez a minimális arány is tovább csökken.
Az MKB Bankban jelenleg mintegy 200 vállalkozói számlával kapcsolatban nem teljesíthető az ügyfél ügyleti megbízása, mert a számlatulajdonos nem a törvény szerint tett nyilatkozatot. Annak érdekében, hogy az ügyleti megbízás teljesíthető legyen, az ügyfélnek tényleges tulajdonosi nyilatkozatot kell tennie bankjánál - fogalmaztak a Napi.hu körkérdésére.
A Budapest Bank már 2014 januárban megkezdte a tényleges tulajdonosi nyilatkozatok megújítását, illetve beszerzését, így az érintett vállalati ügyfélkör időben és több alkalommal kapott tájékoztatást. Ennek köszönhetően minimális azon számlák száma, amelyeket zárolnunk kellett - írta lapunknak a pénzintézet.
Az FHB Bank ügyfeleinek többsége sikeresen intézte az azonosítást, jórészt csak inaktív számlák estében volt szükség zárolásra. Az aktív vállalati bankszámlák között elvétve, mutatóban akadt olyan eset, amikor a számla tulajdonosa még nem vette fel a kapcsolatot bankunkkal - tették hozzá a banknál. A zárolt számlákat is haladéktalanul feloldják, amint a vonatkozó dokumentációt az ügyfél benyújtja és azt a bank ellenőrzi.
(Képünk illusztráció.)