- A Csillagszóró hadművelet zárásakor azt mondta, hogy bár még mindig számos jogsértésre bukkannak a felügyelők, azért már érezhető a javulás a munka világában. Mire utalt ezzel?- Az ellenőrzések során kevesebb jogsértő munkáltatót találunk, és a szabályszegésesek is kisebb súlyúak, mint akár két-három éve. Ennek a megállapításnak a statisztika látszólag ellentmond, de azt látni kell, hogy az nem reprezentatív az egész munkaerőpiacra, mivel a vizsgálatok célzottan azokban az ágazatokban és munkaadóknál zajlottak, ahol a legvalószínűbb a szabálytalan foglalkoztatás. A munkabalesetek számának utóbbi években folyamatos csökkenése pedig egyértelműen a 2005 óta folytatott tudatos hatósági munka eredménye. Ehhez persze szükség volt az OMMF állományának megerősítésére, és az elmúlt évek jogszabályváltozásaira is, de legalább akkora szerepe van az eredmények elérésében a hatósági szemléletváltásnak.- A "partnerség a foglalkoztatás biztonságáért" kezdeményezésre gondol?- Igen. Sokat járok vidékre, számos, a vállalkozásoknak rendezett fórumon is részt veszek, de az ellenőrzések során is azt látom, hogy a kisvállalkozásoknál nem a szándék, hanem a tudás kevés a biztonságos munkahelyek létrehozásához. Ezért évek óta arra koncentrálunk, hogy ha már egyszer szolgáltató államról beszélünk, akkor tényleg segítsük a munkáltatókat a jogszabályok betartásában és a foglalkoztatás biztonságának megteremtésében. Ha az elmúlt három évet nézzük, a figyelemfelhívások, a jogsértés megszüntetésére kötelező határozatok száma tízszerese a bírságokénak - a felügyelők elsősorban a súlyos jogsértéseket szankcionálják. Nem a munkaszerződések formai hiányosságainak bírságolása a cél, hanem a dolgozók védelme, garanciális jogaik biztosítása. Segítenünk kell a munkáltatóknak, ha teljesíteni akarjuk az Európai Unió kérését, miszerint a következő öt évben negyedével csökkentsük a munkahelyi megbetegedések és balesetek számát.- Van erre fogadókészség a vállalkozásoknál?- Egyre inkább igénylik a segítséget. A munkavédelmi kérdésekben eligazító zöld számunkat évről évre többen hívták, és egyre többen rendelik meg a Complex Kiadóval közösen tavaly elindított szaklapunkat is. A 2007-ben létrehozott, regionálisan szervezett Munkavédelmi Tanácsadó Szolgálatnál pedig lehetőség van a személyes tanácsadásra is. A szolgáltatás októberi indulása óta több mint ezer megkeresés érkezett a felügyelőinkhez. Szeretnénk azt is elérni, hogy a hatósággal együttműködő, illetve az évek óta jogkövető munkaadók valamiféle elismerésben részesüljenek.Egy terület van, ahol kevés megértésre számíthatnak a cégek: a feketemunka. Jogállamban megengedhetetlen az a fajta kiszolgáltatottság, amiben a feketemunkások élnek, és ami egyre csak növekszik, például az egészségügyi ellátások rendezett tb-jogviszony nélküli igénybevétele terén.- Mennyire sikerült megfelelni a kormány elvárásainak a feketemunka visszaszorításában?- Ha a statisztikát nézzük, túlteljesítettük a 2007-es tervet: 62 ezer helyett csaknem 73 ezer feketén foglalkoztatott munkavállalót találtunk. De még sok a tennivaló, és sokkal nagyobb erőket kell mozgósítani, hogy érdemi előrelépésről adhassunk számot. Azt megígérhetem, hogy azok a cégek, amelyeknél súlyos munkaügyi jogsértést találunk, nem ússzák meg a munkavédelmi ellenőrzést sem, és több utóellenőrzésre számíthatnak. A Csillagszóró hadműveletben részt vevő hét hatóság további együttműködése szintén javíthat a helyzeten. Lassan a munkáltatók is megértik, hogy az OMMF ellenőrzését, súlyos jogsértés megállapítását szinte automatikusan követi a társhatóságok látogatása, esetenként szankciója is. Ahogyan azt is, hogy a szabálytalanságok miatti sorozatos ellenőrzések nemcsak a bírságok miatt kerülhetnek sokba, hanem a közbeszerzésektől, állami támogatásoktól való eltiltás és az ellenőrzések alatti munkaidő-kiesés miatt is.- Ezek szerint más hatóságok is használják az OMMF honlapján elérhető feketelistát.- Igen. A munkaügyi és munkavédelmi jogsértések miatt elmarasztalt munkáltatók adatbázisát 2007 végéig közel 2,5 milliószor kérdezték le, a nyilvántartásban szereplő 30 496 munkáltatóból pedig több mint húszezer egy ideig nem vehet részt közbeszerzésben. A nyilvánosság egyre hatásosabb visszatartó erőt jelent.Ugyanakkor véleményem szerint a 3-4 ezer milliárdos feketegazdaságnak csak töredékét teszi ki a fekete- és szürkefoglalkoztatás miatti jövedelemeltitkolás. Mi megtesszük, amit lehet, de a gazdaság fehéredéséhez átfogó intézkedésekre, a vállalkozások szemléletváltására, önkritikájára, és a tisztább verseny érdekében az összefogására is szükség van. Miért kell például az építőiparban 5-6 szintes alvállalkozói lánc? Maguk a cégek sem szeretik ezt a megoldást, mégis terjed: most már a vagyonvédelemben is 3-4 szintes láncokkal találkoznak a felügyelők, és egyre több - tavaly például ötezer - feketemunkást találnak.- Mire számíthatnak 2008-ban a munkaadók?- Az idén is ugyanazokban az ágazatokban lesz gyakoribb ellenőrzés, mint tavaly: többek között az építőiparban, a mezőgazdaságban, a feldolgozóiparban. Gyakoribb lesz a hétvégi, éjjeli és a szokatlan helyszínek, mint a "népi piacok" ellenőrzése. Emellett jobban odafigyelünk a munkabérek kifizetésével kapcsolatos problémákra, a munkaidő-nyilvántartások pontos vezetésére, valamint a munkaidő-pihenőidő szabályainak betartatására, továbbá hogy mérsékeljük a munkaerő-kölcsönzésben és az alkalmi munkavállalásban tapasztalható visszaéléseket. Sokan beszélnek a járulékcsökkentések szükségességéről, szerintem azonban ennek addig nincs túl sok értelme, amíg az alkalmi munka csökkentett közterheit se akarják kifizetni.- Több kritika érte a hatóságot a szívességi munkával kapcsolatban. Tényleg alkalmi munkavállalói könyv kell, ha a szomszéd átjön segíteni?- A munkát igénybe vevőnek kell bizonyítania a szívességi munkát. Nem akarjuk fölszámolni a kalákamunkát, tisztában vagyunk a társadalmi hasznával és szerepével is. Magam is részt vettem már benne, de a felügyelők is meg tudják ítélni, mi számít visszaélésnek. A legbiztosabb jel, ha a kaláka szétszalad az ellenőrök megjelenésekor. Nem kellene ennyire lenézni a felügyelőket, és feltételezni, hogy bármit elhiszünk.- A munkavédelemben milyen ellenőrzésekre számíthatnak idén a munkáltatók?- A be- és leesésveszély csökkentése mellett idén elsősorban a kockázatértékelések felülvizsgálatára koncentrálunk. Számos félreértés van a köztudatban ezzel kapcsolatban, elkészítését sokan nyűgnek tartják, ezért sok helyütt sematikus, sablonos dokumentumok készültek, amelyek leginkább a polcon porosodnak. Holott számos baleset és foglalkozási megbetegedés megelőzhető lenne, ha gyakrabban forgatnák, és a dolgozókat is felkészítenék arra, mire kell leginkább ügyelni egy-egy munkahelyen. Az egyéni védőeszközök biztosítása és használata szintén több vizsgálat tárgya lesz.- Tavaly befejeződött a munka-egészségügyi hatósági munka szervezeti integrációja, és volt egy országos célvizsgálat is a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatók munkavédelmi tevékenységével kapcsolatban. Mit tervez az OMMF idén ezen a téren?- Nagyobb figyelmet fordítunk a foglalkozás-egészségügyi szolgálatok munkavédelmi feladatainak ellátásával kapcsolatos ellenőrzésekre, és különösen odafigyelünk a munkába lépést megelőző és időszakos munkaköri alkalmassági vizsgálatok, valamint a kötelező szűrővizsgálatok elvégzésére. Ezzel nemcsak a dolgozókat védjük, de az egészségügyi kiadások csökkentéséhez is tevékenyen hozzájárulunk, mert az idejében felismert betegségek kezelése kevesebbe kerül.