A magyar árampiacon működő hálózati engedélyesek egy kivétellel 2012-ben teljesítették az ellátás-megbízhatóság évről-évre szigorodó követelményeit - derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnak (MEKH) a hazai villamosenergia-ellátás színvonalát értékelő jelentéséből. A követelmény túllépése ebben az egy esetben is csak minimális volt, így nem járt szankcióval. Az elvárt színvonal mutatók tekintetében viszont - melyek nem teljesítése nem jár közvetlen szankcióval - az elosztók sok esetben elmaradnak a követelményszinttől. A hatályos határozat mindegyik engedélyesre külön tartalmaz minimális minőségi követelményeket és elvárt színvonalakat, az ország egészére vonatkozóan tehát nincsenek ilyen előírások.
A felmérés szerint 2012-ben a felhasználók átlagosan 1,16 alkalommal tapasztaltak feszültség-kimaradást, szemben a 2011. évi 1,21 alkalommal. Egy átlagos fogyasztó tavaly 76 percet töltött villamosenergia-ellátás nélkül, amely megegyezik a 2011-es értékkel. A nem tervezett áramszünetek átlagos gyakorisága 2008 óta folyamatosan javul, ami ezek átlagos időtartamát illeti, 2012-ben az Elmű és ÉMÁSZ romlását a többiek javulása ellensúlyozta. A 3 órán belüli visszakapcsolási arány már harmadik éve, főként az ÉMÁSZ és Elmű miatt csak lassan javul. Az engedélyesek többségénél a három órán belüli visszakapcsolás aránya 90 százalék feletti.
Összességében a villamosenergia-ellátás folyamatossága a 2010-es csekély változás, majd a 2011-es számottevőbb javulást követően tavaly mindössze néhány százalékkal lett kedvezőbb. A középfeszültségű és nagyfeszültségű üzemzavarok száma például jelentősen nőtt, a magas érték pedig a középfeszültségű szabadvezetékes hálózatok állapotának romlására utal - szögezi le a MEKH. A hat engedélyesre összesen 18 minimális minőségi követelmény volt előírva, amelyek közül 17 tejesült. Az E.On Tiszántúli Áramhálózati Zrt. a nem tervezett villamosenergia-ellátás megszakadásának átlagos időtartamának követelményét túllépte, de ennek nagysága az 5 százalékos tűrési szinten belül maradt.
A hivatal az elosztók tevékenységének átlagos elvárt szintjén és minőségi követelményein túl az egyedi felhasználókat érintő szolgáltatások színvonalára is figyelmet fordít, az úgynevezett garantált szolgáltatások nem teljesítése esetén a szolgáltatót kötbér megfizetésére kötelezi. Tavaly közel 172 millió forint kötbért fizettek az elosztók, a megelőző évi több mint 248 millió, és a 2010-es közel 179 millió forint után - igaz, 2009-ben még csak alig több mint 70 millió forint kötbért regisztráltak.
Az elosztók 2012. évi adatszolgáltatásainál összességében a garantált szolgáltatások körébe tartozó ismertté vált ügyek száma a 2011. évihez képest kismértékben csökkent. A 2012. évben az elosztók által azonosított nem teljesített ügyek száma (23 890) a 2011-hez képest közel a felére csökkent. Míg tavalyelőtt a nem teljesített ügyek 42 százalékát az információadás dokumentált megkeresésre témakörben jelentették be, addig 2012-ben 30 százalékkal az egyeztetett időpont megtartása volt a legrosszabbul teljesített mutató. Az elosztónkénti értékekben évek óta nagy eltérések figyelhetők meg, egyes elosztóknál nagy lehetőségek vannak még a teljesítések számának jövőbeli növelésében - fogalmaz diplomatikusan a hivatal. Az egy nem teljesített ügyre jutó átlagos kötbér összeg a 2009-es 7505 forint/darabról, 2010-ben 6159 forintra, 2011-ben 5785 forintra, majd 2012-ben 5995 forintra változott. Ez a lakossági fogyasztói kifizetések súlyának növekedésével magyarázható.