A kormány a múlt héten döntött arról, hogy a 7,5 tonna feletti járművek és a 3,5 tonna feletti, külföldi rendszámú autók csak a nagynyomású kútoszlopoknál tankolhatnak, piaci áron. A mezőgazdasági erőgépekkel kivételt tettek, ezek továbbra is a rögzített, azaz literenként 480 forintos áron juthatnak üzemanyaghoz (de csak a benzikútakon).
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) közös levélben kérték a miniszterelnököt, Gulyás Gergely kancelláriaminisztert és Palkovics Lászlót, az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetőjét, hogy a magyar családok és vállalkozások védelmét haladéktalanul terjesszék ki a mintegy 130 ezer munkavállalót foglalkoztató közúti személy- és áruszállító vállalkozásokra is, és a magyar adószámmal rendelkező közúti fuvarozó vállalkozások kerüljenek vissza a hatósági áras tankolás védőernyője alá május 15-ig, vagy ameddig az intézkedést a kormány fenntartja - írja az rtl.hu.
A szervezetek szerint enélkül nemcsak a fuvarozásból élő családok megélhetése kerül veszélybe, hanem a teljes ellátási lánc is súlyos zavarokra számíthat. Az egyelőre válasz nélkül maradt levélben arra is kitérnek, hogy amennyiben a díjemelést nem tudják azonnal érvényesíteni a szolgáltatási díjaikban a vállalkozások, úgy a literenkénti több mint 200 forintos költségnövekedést a vállalkozások nem tudják kigazdálkodni, prognosztizálható a tömeges csőd.
Az utolsó pillanatban, mindenféle szakmai egyeztetés nélkül bejelentett kamionstop - ami végül négy helyett két nap lett - azt eredményezte, hogy a tervezett, határidős fuvarfeladatok egy pillanat alatt felborultak - mondta a hírportálnak Árvay Tivadar, az MKFE szóvője. Ez azért komoly probléma, mert sok megrendelőnek már nincsenek raktárai, a szállítások nagy része időablakos rendszerben történik: a termelőüzemeket kiszolgáló járművek egy meghatározott időintervallumban érkeznek meg az alapanyagokkal, amelyek rögtön a gyártósorra kerülnek. Ha az alapanyagok nem érkeznek meg, akár az egész termelőüzem leállhat. Az ilyen szállításoknál a rosszul teljesítő fuvarozóknál kötbérkövetelésekkel élhetnek a megrendelők, vagy akár szerződést is bonthatnak.