Totális káosz jellemzi a drónpiacot. Venni ugyan pár tízezer forintért is lehet ilyen távirányítású minirepülőket, azaz drónokat, de reptetni elméletileg tilos - vagy mégsem. Egyértelmű szabályozás nincs (lásd alábbi, keretes írásunk). A pillesúlyú szerkezeteket nem csak játékra, amatőr felvételek készítésére, de profi légifotók és videók készítésére is lehet használni - de ezekre engedélyt kapni szinte lehetetlen.

Drónügyben csak egy dolog biztos: uniós szabályozás híján a hazai törvényhozók is "lógatják a lábukat". Ha valaki videókészítés vagy mezőgazdasági - netán árvízvédelmi - célból reptetni akar, engedélyt kell kérnie a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Választ azonban ritkán kap - azt is hetekkel később. Sokan úgy vélik, hogy a drónok reptetése ma Magyarországon törvénybe ütközik, ezért tilos, mások szerint viszont semmilyen korlátozás sincs: szabad a gazda.

Márpedig a drónozás veszélyeztetheti a légiforgalmat, balesetveszélyes - például ha valakinek a fejére esik egy ilyen kütyü -, az így készített videók pedig személyiségi jogokat is sérthetnek. Még sincs egyértelmű szabályozás. A Napi.hu által megkérdezett szakértők szerint uniós előírások híján a kisméretű drónok esetében a nemzeti légügyi hatóság előírásait kell betartani - más kérdés, hogy nincs ilyen.

A brit légügyi hatóság a nagyméretű drónok esetében pilótavizsgához és regisztrációhoz köti a reptetést. A repülőterek - így a budapesti is - sürgetik a  törvényi szabályozást, mert a drónok a reptéri légtérbe kerülve potenciális veszélyt jelentenek a le- és felszálló gépeknek. Ormándi Zoltán, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér biztonsági főnöke kérdésünkre elmondta: a pilóták még nem jeleztek ilyen veszélyt, de a lézeres szembevilágítás esetén már intézkedett a rendőrség és elkapta az illetőt. Ugyanez várható a drónozás esetében is - bár a gép "leszedése" és a tulajdonos kiderítése problematikus lehet.

Szabálysértési ügy lehet a "nem elkülönített légtérben" működő reptetésből - tudtuk meg a Hungarocontrol Zrt. illetékesétől. A légi irányításért felelős szervezet egy sor ajánlást fogalmazott meg a jövendő törvényhez - milyen kategóriák legyenek, legyen-e regisztráció - de az utóbbira vélhetően még éveket kell várni. Kérdés, hogy addig mi lesz.

Válaszolt a Légügyi Hatóság - készül a civil szabályozás

Cikkünk közzététele után, másfél hetes várakozás után válaszolt a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Légügyi Hatósága. E szerint  hatóság a hivatalos honlapon is megtalálható jogi szabályzók alapján adja a "drónok" kereskedelmi célú használatára vonatkozó engedélyeit. A pilóta nélküli légi jármű rendszerek alkalmazásakor a Légügyi Hatóság által alkalmazott jogi szabályzók mellett több más hatóság (pl.: a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) és egyéb szervezet által támasztott követelményeket is figyelembe kell venni.

Arra a kérdésre, hogy milyen szankciók vannak érvényben az "illetéktelen használatra", azt a választ kaptuk, hogy az függ annak mértékétől: lehet pénzbírság és engedély felfüggesztése vagy bevonása; de személyi sérülés, esetleg halál okozása esetén komolyabb büntetésre is számíthat az okozó büntetőeljárás keretében. A légiközlekedésről szóló 1995. évi 97. törvény 66/A.§ értelmében a légiközlekedési szabályok megsértésére a Légügyi Hivatal 100 millió forintig terjedő bírságot szabhat ki. A bírság összegének megállapításánál figyelembe kell venni többek között a jogsértés súlyát, a jogsértés veszélyességét vagy károsító hatását. - Az elmúlt években megsemmisítésre, elfogásra nem került sor, pénzbírság kiszabása történt.
A személyiségi jogokat sértő drón használata esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz lehet fordulni.

A hatóság válaszából kiderül, hogy jelenleg közforgalmú repülőterületek területén történő "drónos" munkára nem ad ki engedélyt.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetésével a NKH Légügyi Hivatala tavaly megkezdte egy, a pilóta nélküli légijármű rendszerek civil alkalmazásának követelményeit tartalmazó jogszabály szakmai feltételrendszerének előkészítését. A készülő jogszabály kiadásának pontos dátuma a feladat komplexitása miatt jelenleg nem meghatározható - közölte a hivatal.

 

Kis drónhatározó

A legkisebb nano-drónok 5-6 ezer forintért beszerezhetőek, de ezeket maximum beltéren lehet használni. Egyel nagyobb drónokat, (mini) 7-10 centis méretben már lehet 8-15 ezer forintig kapni, de az FPV monitorral és kamerával ellátott modell ára elérheti a 40-50 ezer forintot is. Ezt követik a nagyobb, 25 cm-es átmérőtől (midi) akár 80 cm-t (oversize) is elérő drónok, amelyek között már vannak hexakopterek is, ezek ára 40-50 ezer forint is lehet. Ezeket leginkább szélcsendes időben lehet kint használni, hatótávolságul nem több 50-80 méternél és 2,4 gigahertzes frekvencián kommunikálnak a rádiós irányítóval.
A 40-50 ezres kategória (ami egyébként ugyanaz, mint a 10-20 ezres, maximum nagyobb a drón) után a következő a 100-120 ezres kompakt drón kategória. Ezek már beépített gpsel rendelkeznek. Ezt követik a "nagy" drónok, melyek esetében az ár és a funkciók tekintetében a határ a csillagos ég. Ezek között vannak szériában gyártottak és egyedi építésűek is.
Forrás: doctordron.blog.hu