Egyre csökken azok aránya, akik márkaszervizben javíttatják autójukat, számuk már 2008 óta mérséklődik és két évvel ezelőtt már a lakosság 78 százaléka független műhelyekben javíttatta autóját.
Ez annak tükrében nem meglepő, hogy a magyar autópark átlagéletkora nagyon magas, közel 15 év, a márkaszervizek pedig leginkább az 5 évnél fiatalabb autók tulajdonosai körében népszerűek. A 11 és 20 év közötti kocsiknak már csak mintegy 10 százaléka jár márkaszervizbe - derült ki egy felmérésből, amelyet a Medián végzett a Bosch megbízásából.
Valóban drágábbak a márkaszervizek?
A TotálKártörténet-lekérdezés adatszolgáltató partnere egy fiktív kárjavításra vonatkozó munkadíj-kalkulációt bocsátott rendelkezésünkre, amely alapján a következők derülnek ki:
- A márkaszervizek valóban lényegesen magasabb munkadíjat számolnak el, átlagosan 25 százalékkal kerülnek többe.
- Márkánként nagyok az eltérések a prémiumgyártók márkaszervizeinek vastagon fog a ceruzájuk a munkadíjaknál is.
- Az itthon ritka márkák esetében előfordul, hogy a független szerviz kéri a magasabb összeget vagy alig van különbség. Ez az ára annak, hogy nehezebben férnek hozzá az alkatrészekhez, szoftverekhez, vagy nincs nagy rutinjuk a márkával kapcsolatban.
- Vannak kivételek, amelyek ebben az esetben gyengítik a szabályt.
Van négy, nem túl gyakori márka: az Infiniti, a DS (a Citroën prémium almárkája), a Porsche és a Jaguar, ahol vagy olcsóbb a márkaszerviz munkadíja, vagy a különbség minimális.
Ebbe a csoportba sorolható még a Land Rover is, amelynél a szakszerviz munkadíja "csak" 12 százalékkal magasabb, mint a függetleneké, ez pedig szokatlan a prémium szegmensben.
Mi az a TotálKár?
Ha a kiszemelt autója balesetes volt az utóbbi 20 évben, és javították idehaza, vagy legalábbis kellett volna, a TotálKártörténet-lekérdezéssel szinte biztosan megtalálja. Az alap lekérdezés ingyenes. Ha nincs kártörténeti adatunk, nem kell fizetnie. A részletesebb gépjárműkár-kalkulációs adatok lekérése 3990 Ft. Kipróbálná? Kattintson ide!A tömeggyártók többségénél 16-30 százalékos a különbség vagyis ennyivel magasabbak a márkaszerviz-munkadíjak azonban itt is vannak kivételek: a Nissan és a Peugeot esetében csak 6-7 százalékkal drágábbak, míg a Kiánál és a Toyotánál 33-35 százalékos a differencia.
A prémiummárkák 30 százaléktól indulnak, ennyi a különbség az Audinál, a Mercedesnél 36, a BMW-nél pedig 46 százalék. A Lexus- és a Volvo-szervizek 54-55 százalékkal kérnek többet, mint a függetlenek, ezzel a számmal pedig abszolút csúcstartók a márkák között.
Ide ékelődött be kakukktojásként a dél-koerai SsangYong, amelynél a szakszervizek 46 százalékkal kérnek többet egy javításért.
Gyártmány | Eltérés mértéke |
Infiniti | -21,64% |
DS | -14,53% |
Porsche | 3,74% |
Januar | 5,86% |
Nissan | 5,88% |
Peugeot | 7,48% |
Land Rover | 12,14% |
Suzuki | 16,37% |
Lada | 16,48% |
Honda | 16,60% |
Citroën | 18,02% |
Hyundai | 18,44% |
Ford | 20,06% |
Volkswagen | 21,94% |
Opel | 25,23% |
Seat | 25,61% |
Dacia | 26,61% |
Mitsubishi | 28,32% |
Skoda | 28,51% |
Renault | 28,55% |
Mazda | 29,01% |
Subaru | 29,18% |
Fiat | 30,28% |
Audi | 30,38% |
Alfa Romeo | 31,21% |
Toyota | 33,14% |
Kia | 35,21% |
Mercedes | 36,09% |
Smart | 39,11% |
Chrysler/Jeep | 41,63% |
BMW | 45,93% |
SsangYong | 46,48% |
Mini | 49,02% |
Lexus | 54,49% |
Volvo | 54,74% |
Átlag | 25,02% |
Forrás: TotálKártörténet |