A kedvezőtlen gazdasági környezet és a reklámpiac csökkenése ellenére 14 százalékkal nőtt a hazai digitális reklámpiac 2012-ben, nagysága elérte a 35,65 milliárd forintot - derül ki az IAB Hungary megbízásából a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. végezte felmérésből.
Költés 2011-ben | 2012-ben | Változás (százalék) | |
Display | 14,988 | 16,789 | 12 |
Search | 9,800 | 12,433 | 27 |
Listings | 4,673 | 4,653 | 0 |
0,948 | 880,000 | -7 | |
Mobil | 0,740 | 896,000 | n. a. |
Összesen | 31,148 | 35,650 | 14 |
Forrás: PwC/IAB | |||
Forrás: Forrás: PwC/IAB |
Az adatokból az is kiderül, hogy a hazai piaci folyamatok összhangban vannak az európaiakkal, folyamatos a digitális reklámköltések növekedése. Itthon továbbra is a display (a hagyományos banner) szegmens a legnagyobb. Tavaly az előző évhez képest a hazai és nemzetközi szereplőket egyaránt magába foglaló szegmens 12 százalékkal növekedett, a teljes költéshez viszonyított részaránya azonban így kis mértékben csökkent. A teljes digitális költés növekedéséhez legnagyobb mértékben a továbbra is dinamikusan bővülő search (a szöveg alapú, kereső) szegmens (search és non-display PPC rendszerek) járult hozzá, ami így nem csupán abszolút értékben, de piaci részarányát tekintve is tovább erősödött. A listing (az "apróhirdetés") szegmens stagnált, azon belül az ár-összehasonlító kivételével a többi alszegmens csökkent. Az email marketingre fordított költések most először csökkentek, a mobil reklámozás ellenben töretlen dinamikával növekszik.