Több mint száz magyar rekedt Tunéziában, miután műszaki hiba miatt nem szállt fel a gépük, és nem küldtek értük másikat - írta meg pénteken a hvg.hu. A magyarok többsége a Kartago Tours szervezésében ment ki Tunéziába, és a Tunisair járatával jöttek volna haza.
A portál úgy tudja, egy gép hazajött azokkal, akik a reptéren várakoztak (ők reggel 8-kor érkeztek szombaton, 16 órás késéssel), de még mindig sokan vannak olyanok, akik az országban rekedtek.
Korábban a légitársaság egyik helyi képviselője azt mondta, a műszaki hibás gép helyére azért nem tudtak újat beállítani, mert a csütörtöki tuniszi robbantások miatt nagyon sok külföldi hagyja el az országot, és nincs szabad kapacitás. Csütörtökön ugyanis két öngyilkos merénylő robbantotta fel magát Tunisz belvárosában. A merényletnek vélhetően rendőrségi célpontjai voltak, belügyi források szerint egy rendőrtiszt meghalt, többen megsebesültek.
A FEOSZ felvállalja a pórul jártak ügyét
Szombaton a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) közölte: felvállalja a tuniéziai esetben érintett magyarok ügyét, akiknek akár kártérítés és díjengedmény is járhat.
A fogyasztóvédők közleményükben ugyanakkor emlékeztetnek, hogy érdemes az úticél megválasztása előtt tájékozódni a Külgazdasági és Külügyminisztérium internetes honlapján, ahol például Tunézia is szerepel a II-es kategóriába tartozó, azaz a "Fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek" között, ami azt jelenti, hogy az érintett ország fokozott biztonsági kockázatot rejt és utazásra egyáltalán nem javasolt.
Mit érdemes tenni?
Amennyiben a tunéziai eset kapcsán felmerülnek költségek (például reptéri étkezés, frissítők, tisztálkodószerek, szállodai elhelyezés), amelyeket saját zsebből kell fedezniük, azt javasolja a FEOSZ, hogy amint arra módjuk van, minél előbb nyújtsák be egyénileg is kárigényüket és jelezzék azt közvetlenül, de mindenképp írásban a Kartago Tours Zrt-nél. Ezzel együtt fontos megőrizni és megküldeni minden olyan papírt, dokumentumot (számlát, nyugtát), amely igazolja, hogy költségeik merültek fel.
A szövetség arra kéri a károsultakat, hogy akik érintettek a káresettel, jelezzék fogyasztóvédelmi problémájukat a feosz@feosz.hu e-mail címen. A FEOSZ közölte: felvállalják a fogyasztók ügyét és felvesszük a kapcsolatot a Kartago Tours Zrt-vel a fogyasztók érdekében. Ez alapján akár a későbbiekben a vállalkozás bíróság előtti perlése és közérdekű keresetindítás is elképzelhető - teszik hozzá.
Fontos lenne a folyamatos tájékoztatás
Bár azt pozitívumként értékelik a fogyasztóvédők, hogy a helyi idegenvezető próbál segítséget nyújtani a kint rekedteknek, de a FEOSZ szerint az utazási irodának kártalanítania kellene az érintetteket.
A FEOSZ továbbá úgy véli, hogy az ehhez hasonló esetekben az a minimálisan elvárható az utazási iroda részéről, hogy mindent megtesz a károsult fogyasztók érdekében, péládul folyamatosan biztosítja a helyszíni tájékoztatást a reptéren, illetve a Kartago Tours Zrt. internetes honlapján állandóan frissülő információkkal látja el mind a kint ragadt utasokat, mind pedig Magyarországon tartózkodó, aggódó rokonaikat, barátaikat.
A fogyasztóvédők emellett azt javasolják az utazási irodának, hogy egyénileg is vegye fel a kapcsolatot az érintett fogyasztókkal, és már előzetesen tegyen meg mindent a károk enyhítése érdekében. A kint rekedt magyar családoknak élelmiszerre, innivalóra, elhelyezésre van szükségük, sőt akár éjszakai szállásra, amennyiben még mindig nem lehet biztosítani számukra a hazajutást - hangsúlyozzák.
A hvg.hu egyébként úgy tudja, hogy a Facebookon a károsultak közösségbe szerveződtek, kárpótlást szeretnének.