A legismertebb Túró Rudi-márka, a Pöttyös rendszeres szereplő a boltláncok akciós kínálatában. Most a Spar, a Lidl és az Auchan jött elő velük. Az árak azonban eltérnek - derül ki a mindenar.hu élelmiszerár-összehasonlító oldalról.
Olcsóbb, drágább extrákkal
Kapcsolódó
Egy-két évvel ezelőtt a kétezer forint alatti kilós ár volt a legkedvezőbb a Túró Rudiknál, de erre azért ritkán van példa. Most a boltláncok versenyét - kizárólag a kilós ár alapján - a Spar nyerte: a nagy, azaz az ötször 51 grammos csomag kapható olcsóbban. Így a kilós ár 2 350 forintra jön ki.
Ennél magasabb kilónkénti áron adja a kisebb, 30 grammos szeletekből álló csomagot a Lidl és az Auchan. Előbbiben a nyolcszor 30 grammos pakk kapható mintegy 3 ezer forintos kilós áron, de ajándék - toll, kulcstartó - jár hozzá. Az Auchanban a tízszer 30 grammos csomag kapható, szintén csaknem 3 ezer forintos kilós áron.
Kis Rudi-történelem, névadási problémával
A rendszeres akciók érthetőek, mivel a Túró Rudi slágerterméknek számít a magyarországi piacon, a termék pedig idén 65 éves évfordulóját ünnepli. A történet ugyanis még 1954-ben kezdődött, amikor magyar szakemberek Szovjetunióba mentek tanulmányútra az ottani tejipari termékek feltérképezése miatt. A nagyüzemi gyártás azonban csak jóval később, 1968-ban kezdődött az Erzsébetvárosi Tejüzemben.
A termék névadója Klein Sándor pszichológus, aki a 24.hu-nak még 2011-ben adott interjújában beszélt a Túró Rudi-botrányról. Klein a hatvanas évek második felében a Budapesti Műszaki Egyetemen tanított. Akkori főnökének, a munkapszichológia területén ismert Vaszkó Mihálynak a Budapesti Tejipari Vállalat akkori főnöke azt mondta, most hoztak be a Szovjetunióból egy érdekes terméket, egy csokoládéval bevont túrórudat, tervezze meg reklámpszichológiai alapon a bevezetését. Vaszkó továbbadta a feladatot tanársegédjének, Klein Sándornak.
Klein akkoriban az Iparművészeti Főiskolán is tanított vizuális pszichológiát, két ottani hallgatóját kérte fel a csomagolás tervezésére. Ők találták ki, ők tervezték meg az új termék teljes megjelenését: a csomagolást, a doboztervet és a plakátokat, újsághirdetéseket is. Az ő ötletük volt az egész pöttyös koncepció. Klein pedig kitalálta a nevet: Túró Rudi. A név népszerűvé tette a terméket, de Klein további reklámpszichológiai karrierjének véget vetett. Botrány lett ugyanis a névből. Az első láda Túró Rudit már ládába csomagolták, a hirdetések egy része pedig már nyomdában volt, amikor kiderült, hogy a Lapkiadó Vállalat reklámosztályának vezetője letiltotta a reklámokat a következő indoklással: "Fenti erkölcstelen elnevezésű termék reklámozását a kiadásunkban megjelenő lapokban nem engedélyezem." Végül néhány helyen megjelenhettek a hirdetések, de Klein reklámpszichológiai karrierjének véget vetett ez a kis levél. Klein egyébként tízezer forintot kapott a vállalattól munkájáért.
A Túró Rudi nem a "túrórúd" fajtaneve, hanem lajstromozott védjegy. A szó ezért a jogosult cégek engedélye nélkül más cégek akár azonos, akár hasonló termékeinek elnevezésére nem használható, még "Túró Rudi-szerű", "Túró Rudi-jellegű" összetételben sem - olvasható a Wikipedián.
Ennek ellenére más cégek gyakorta nevezik el hasonló termékeiket olyan módon, hogy az tartalmazza a Rudi szót, illetve utal a Túró Rudi névre. Megint más gyártók egyszerűen csak túródesszertnek nevezik termékeiket.
A rendszerváltás idején egyetlen Túró Rudi védjegy volt, a Tejipari Vállalatok Trösztje javára lajstromozva, és a tröszt megszűnése után a gyártó vállalatokat privatizálták. A rendszerváltáskor privatizált üzemek megvásárlásával a jogokat a Friesland-Campina és a Danone szerezte meg.