Az 500 hazai kkv vezető megkérdezésén alapuló kutatás eredménye szerint a munkáltatók körében továbbra is az Erzsébet-utalvány a legnépszerűbb cafeteria elem, a cégvezetők 46 százaléka tervezi alkalmazni. Ez jelentős, 15 százalékpontos ugrás az előző negyedévhez képest - mutatott rá csütörtöki közleményében a K&H Bank.
A kedvezményes adózású béren kívüli juttatási forma növekvő népszerűségéhez feltehetően hozzájárul az év elején bevezetett három új utalványforma, amelyek a cafeteria-rendszerben választható elemként és szociális juttatásként egyaránt alkalmazhatók - idézi a közlemény Németh Lászlót, a K&H kkv marketing főosztályának vezetőjét. A második helyen a közlekedési költségek térítése és a SZÉP Kártya áll, mindkét juttatási formát közel minden ötödik cég, 19 százalékuk fogja alkalmazni. Ugyanakkor, míg a SZÉP Kártya népszerűsége folyamatosan növekszik, addig a közlekedési költségtérítés alkalmazása kisebb ingadozások mellett nagyjából stagnál - tette hozzá.
A béren kívüli juttatások alkalmazása a különböző szektorokat tekintve nagyon hasonló képet mutat. A cafeteria elemeket nyújtó kkv-k közül a szolgáltató vállalkozások állnak az élen, mivel az előző negyedévhez képest 8 százalékpontos növekedést követően jelenleg 46 százalékuk gondolkodik béren kívüli juttatásban. A mezőgazdasági és kereskedelmi vállalkozások közel azonos arányban 44, illetve 41 százalékban terveznek béren kívüli juttatást nyújtani dolgozóiknak. Az ipari, építőipari vállalkozásoknál a legrosszabb a helyzet, hiszen mindössze 37 százaléka kalkulál valamelyik cafeteria elemmel, ami jelentős, 13 százalékpontos csökkenés az előző negyedévhez képest.
Az árbevétel szerinti bontásban továbbra is jól látható az a tendencia, amely szerint a cégméret növekedésével párhuzamosan nő a cafeteriát nyújtó vállalkozások aránya. Míg a mikrovállalkozások közül csupán minden harmadik cég nyújt béren kívüli juttatást dolgozóinak, addig a kisvállalkozások és a középvállalkozások ennél jóval nagyobb, közel azonos arányban, 53 illetve 55 százalékban építik be bérezési rendszerükbe valamelyik cafeteria elemet.
A K&H a GfK közreműködésével vizsgálja a mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre jellemző várakozásait. A 2004 óta folyamatosan készített negyedéves K&H kkv bizalmi index 500 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint éves árbevétel alatti társaság vezetőjének megkérdezése alapján készül.