Nagy fölényben vannak Magyarországon a benzines autók, a dízelmotoros társaikkal szemben az újautó-eladásoknál - derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss adataiból.
Magyarországon az idei első negyedévben összesen több mint 34 ezer új személyautót adtak el a kereskedők, ez 8,6 százalékos (2720 darabos) emelkedés éves összevetésben. A benzinmotoros autókból az egy évvel korábbinál 9 százalékkal több, csaknem 25 ezer darab fogyott, amely 72 százalékos részesedést jelent a teljes piacon. Vagyis tíz új autóból hét benzines. A dízelekből 7453 darab kelt el, gyakorlatilag annyi, mint egy évvel korábban, így az arányuk 22 százalékos.
Motor | Magyarország | EU-átlag |
Benzines | 71,5% | 59,3% |
Dízel | 21,7% | 32,2% |
Alternatív hajtású | 6,8% | 8,5% |
Forrás: ACEA, Buksza-gyűjtés |
Az alternatív hajtású (tisztán elektromos, konnektorról tölthető és sima hibridek, gázos) modellekből 2325 darab került az utakra, ez 44 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Így a teljes piac csaknem 7 százalékát fedték le. A magyarországi autópiaci növekedést tehát a benzines és az alternatív hajtású modellek hozták össze.
Az ACEA adatai alapján a benzines autók 72 százalékos magyarországi aránya meghaladja az uniós átlagot: utóbbi szerint a benzinesek a teljes piac 59 százalékát teszik ki, a dízelek pedig 32 százalékkal részesednek az autótortából. A alternatív hajtásúak aránya viszont magasabb az EU-ban, eléri 9 százalékot.
A dízelek az uniós piac vesztesei: 18 százalékkal, 1,3 millió alá csökkent az eladott darabszám a múlt év első negyedéhez képest, amikor még a teljes piac 38 százalékát adták. Többéves távlatban még látványosabb a visszaesés, korábban ugyanis még fölényben voltak az uniós piacon: 2015-ben és az azt megelőző években még 50 százalék felett jártak. A piacvesztés pedig részben a dízelbotrány számlájára írható.