Nem okozott meglepetést az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Nonprofit Kft. (OHÜ) gyorsított közbeszerzési eljárásának eredménye, a Lehet Más a Politika (LMP) által is kifogásolt kommunikációs tendert egyedüli ajánlattevőként a Bell and Partners Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (BP) nyerte meg - derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben (TED) megjelent tájékoztatóból. A szerződés előzetesen becsült értéke nettó 716,1 millió forint volt, s a végösszeg is pontosan ennyi lett. (Azaz egészen pontosan a rendelkezésre álló keret nettó 477,4 millió forint, ami a teljesítés során 50 százalékkal bővülhet.)
A hulladékkezelést irányító állami ügynökség kommunikációs feladatainak ellátására szóló, gyorsított közbeszerzési eljárás kiírása augusztus 17-én, pénteken jelent meg a magyar Közbeszerzési Értesítőben (KÉ), a jelentkezési határidő pedig a háromnapos hosszú hétvége után, augusztus 21-én járt le (az uniós értesítőben augusztus 16-án). A hirdetményből az is kiderül, hogy a felhívást az OHÜ augusztus 10-én küldte el a KÉ szerkesztőségének. Az OHÜ augusztusi közleménye szerint ők a közbeszerzési jogszabályoknak megfelelően jártak el a tender kiírásakor, annak tervezett megjelenéséről már hónapokkal korábban tudhattak az érdekelt ügynökségek.
A BP a kormányváltás óta többmilliárdos állami megrendelésekhez jutott, többek közt tavaly októberben megnyerte a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. kommunikációs feladatok ellátására kiírt közbeszerzését, nettó 396 millió forint keretösszegben. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) is a céget választotta tavaly áprilisban a médiatervezési és - vásárlási, reklámügynökségi és online kommunikációs feladatok elvégzésére kiírt tenderén, a keretösszeg itt bruttó 600 millió forint volt (nettó 480 millió).
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2010 április végén a BP és az Issues Managament Kft. konzorciumát hirdette ki győztesnek a közutak és vasutak fejlesztésével kapcsolatos beruházásokat támogató pr és médiavásárlási feladatok ellátására kiírt közbeszerzésén. A cégek egy pr cikk megírását és megjelentetését nettó 200 ezer forintért vállalták, a médiafigyelést havi 600 ezerért, a közvéleménykutatást darabonként 600 ezerért, míg a kríziskommunikációs szolgáltatást egyenként 3 millió forintért.
74 milliós osztalékot fizettek
Kiugró évet produkált a BP 2011-ben, nettó árbevétele közel duplájára nőtt az előző évinek, 1,6 milliárd forintra, üzemi eredménye pedig 24 millióról 92 millió forintra. A cég adózott eredménye mintegy 80 millió forint lett, amiből 74 milliót osztalékként kifizetettek a tulajdonosnak - derül ki a KIM e-beszámoló portálján közzétett beszámolóból. A nagykovácsi székhelyű, reklámügynökségi tevékenységet folytató BP-t 1997-ben alapította Viszkei András ás Viszkei Márton - az utóbbi személy 2011 márciusában kiszállt a cégből, jelenleg az ügyvezető-tulajdonosa Viszkei András.
A BP alapította 2005-ben a közterületi reklámmal foglalkozó Euro Publicity Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-t, Viszkeiék 2005 és 2008 között voltak tulajdonosok a cégben, majd a svájci Media und Marketing Group AG-t követően 2011 októbere óta Simicska Lajos Fidesz-közeli üzletember a 100 százalékos tulajdonosa - derül ki az Opten cégtárának adataiból.
2011 | 2010 | 2009 | |
Értékesítés nettó árbevétele | 1 594,7 | 826,1 | 144,0 |
Üzemi eredmény | 91,8 | 23,8 | 5,7 |
Adózás előtti eredmény | 89,1 | 19,3 | 1,2 |
Mérleg szerinti eredmény | 6,4 | 19,3 | 0,6 |
Adózott eredmény | 80,3 | 19,3 | 0,6 |
Befektetett eszközök | 47,9 | 18,3 | 29,0 |
Forgóeszközök | 251,8 | 363,8 | 60,7 |
Saját tőke | 3,0 | 30,3 | 11,0 |
Osztalék | 73,8 | - | - |
Kötelezettségek | 320,7 | 357,1 | 78,8 |
Forrás: Opten |
A kormányváltás utáni állami kommunikációs és pr tendereket leggyakrabban a Bell and Partners, az I.M.G. Inter Media Group Kft. és a Young and Partners Kommunikációs és Tanácsadó Kft. nyerte meg.