Ami a Match üzlethálózat vidéki üzleteinek felvásárlását illeti, a tranzakció még nem zárult le, s bár e mondat jó néhányszor elhangzott már az ügyben: napokon belül újabb fejleményekről számolhatunk be - mondta Murányi László a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója mai tájékoztatóján, amelyet a CBA Kereskedelmi Kft.-től átigazolt három regionális élelmiszer-nagykereskedelmi vállalat vezetőjével és Csepeli Lajos, a Coop-csoport elnökével közösen tartott.

A Match-sztori régre nyúlik vissza, a belga-francia Delhaize-csoport egy ideje árulja a magyar érdekeltségeit, illetve az élelmiszer kereskedelmi láncait működtető cégeket. Ebbe a Corákat működtető Magyar Hipermarket Kft és a két részvénytársaság tartozott, utóbbi kettő a Match és a Profi bolthálózatért felelős. Mint ismert - folytatta Murányi László -, a Cora áruházakat az Auchan vásárolta meg. Ezt követően a Delhaize új értékesítési stratégiát dolgozott ki, amely már nem cégeladásokról, szólt (a Coop-csoport és a CBA is erre számított, ezért hozta létre a C és C Partner Kft.-t, hogy közösen tárgyaljon az eladó társaságok megvásárlásáról) és már nem is áruház láncot kíván értékesíteni, hanem az eladó sorba került cégekben levő ingatlan vagyont kívánja eladni. Ebben vesz részt a Coop és ma már hivatalosan sem titok, hogy főként a vidéki egységek kerülnek a Coop-hoz. Csepeli Lajos, a Coop-csoport elnöke hozzátette, reményeik szerint budapesti üzletek is lesznek a csomagban.

Az elnök mutatta be a három újonnan igazolt tagot, majd a vezérigazgató összesítette, mennyi többletet hoz a Coop hálózatnak a három társaság (lásd táblázatunkat). Mindent összevetve a Coop forgalma idén átlépheti az 550 milliárd forintot, ami előkelő helyet biztosít a számára a láncok forgalmi versenyében.

Csatlakozó cégek főbb adatai
Ellátott üzletekBruttó forgalom (mrd Ft.)
Palóc Nagykereskedelmi Kft.78*+5041
Piliscsoport Kereskedelmi Kft.3818
Pólus Coop Zrt.50*+3524
Összesen25183
Forrás: Coop

 

A három Coophoz csatlakozó cég elsősorban azért döntött a lánc mellett, mert itt látja biztosítottnak a növekedési lehetőséget és a stabil működést. Bogdán József a Polus Coop Zrt. elnök-igazgatója, a korrekt üzleti kapcsolatról beszélt, ugyanakkor nem ment bele részletekbe a CBA Kereskedelmi Kft.-vel történt kenyértörésről.

Ami a magyar tulajdonú élelmiszer-kereskedelmi láncok erőviszonyának átrendeződését illeti, alapvetően senki sem akart nagy szavakba bocsátkozni a Coop, vagy a CBA helyzetével kapcsolatban. Eddig is roppant kiegyensúlyozott volt mind a két magyar lánc piaci helyzete, a Tesco mögött mind a két társaság dobogós. Ami a következő 5-10 évet illeti, Murányi László szerint megmaradhat a jelenlegi 3-4 magyar hátterű cég, hiszen az EU-ban egyedül állóan hatalmas szeletet szakítottak ki a kiskereskedelmi forgalomból ezek a társaságok és nem várható, hogy idővel lemorzsolódnak. Ugyanakkor fennmaradáshoz folyamatos innováció és a fogyasztói szokások megváltozásához történő alkalmazkodás szükséges. Murányi László szerint a magyar hálózatoknak is figyelemmel kell lenniük az ár-akciós termék-márkatermék preferenciákhoz, amelyben a nemzetközi láncok rendkívül erősek. Csepeli Lajos, tovább gondolva a kérdés hozzátette, a multiknál jól elkülönül a tulajdonosi és menedzseri kör, ami nagyban megkönnyíti a vállalat irányítási rendszert. Ugyan ez - mint fogalmazott nem csak a Coop-ra értendő - a magyar láncoknál nem mindig van így. Egyszerre irányítják tulajdonosként és menedzserként a cégeket. A jövőben ezt újra kell gondolni, egész pontosan azt, hogyan alakítsák át a vállalat irányítási rendszert. Csepeli Lajos szerint erre még 6-8 évük van.

Hőnyi Gyula