A magyar vállalatok árbevételük 3,5 százalékáról gyakorlatilag lemondanak, szinte tényként kezelik, hogy a behajthatatlan követelések miatt ennyivel kevesebb bevételhez jutnak. Az Intrum Justitia cégcsoport 2012-es Európai fizetési kockázati index felméréséből ugyanis kiderül, hogy Magyarország kockázati megítélése 2005 óta folyamatosan romlik, a magyar vállalatok leírási vesztesége 2,7 százalékról 3,5 százalékra nőtt az elmúlt három évben. (A svédországi székhelyű nemzetközi vállalatcsoport felmérését 2004 óta évente elkészíti a fizetési szokások feltérképezésére, 28 országban, több ezer cég bevonásával.) Ez az arány kiugróan magas a közép-kelet-európai régióban, így nem meglepő, hogy Magyarország jelenleg a balkáni és mediterrán országokkal együtt a legrosszabb kategóriába tartozik Európában - hívta fel a figyelmet Felfalusi Péter, az Intrum Justitia Zrt. vezérigazgatója sajtótájékoztatóján. (Az átlagos európai leírási veszteség 2,7 százalékról 2,8 százalékra nőtt 2012-ben.)
Ez azt is jelenti, hogy a magyar cégeknek egyre nagyobb erőfeszítést kell tenniük az értékesítés területén ahhoz, hogy képesek legyenek ellensúlyozni a leírt veszteséget, amely a behajthatatlan követelésekből adódik.
A magyar cégek továbbra is inkább elfogadják a leírási veszteséget, mint a behajtás esetleges költségeit. Azok a cégek, amelyek igénybe vesznek követeléskezelői segítséget, a felmérés szerint átlagosan 75 napot várnak, amíg átadják a lejárt követeléseiket behajtásra. A fizetési késedelem az állami, közigazgatási szektorban a legnagyobb, átlag 27 nappal később fizették ki a számlákat tavaly, míg a kereskedelemben 20 nap, a fogyasztók számláinak tejesítésében pedig 14 nap volt az átlagos késedelem.
Magyarországon már egyetlen nem fizető vevő bedöntheti a céget
Magyarországon jellemzően a multinacionális vállalatok alkalmaznak követeléskezelőket. Ugyanakkor a hazai kkv-k számára is fontos lenne figyelmet fordítani a megelőzésre, a cégfigyelésre, és az adatok nyilvántartására - és ebben pedig kikerülhetetlen a követeléskezelő cégek szerepe - véli az Intrum Justitia. A magyarországi cégeknél az alvállalkozói struktúra miatt gyakori, hogy az egyetlen jelentős vevő nem- vagy késve fizetése az egész vállalkozás bedőlésével fenyegethet. Ez a helyzet kényelmetlen alkalmazkodási stratégiákat követelt meg a cégektől, például az ügyfélvesztéstől félve nem terhelnek késedelmi kamatot, vagy csak előre fizetés mellett vállalnak munkát - ismerteti a tapasztalatokat a magyarországi követeléskezelő cég.
Balkáni szintre süllyedtünk
A Magyarországi fizetési kockázati indexe 2005 óta emelkedik, 2012-ben 170-es értéket mutatott (az index egy összetett érték, része a fizetési idő: a határidő plusz a késve fizetés, a leírási veszteség, a gazdasági helyzetértékelés és a szabályzói környezet; az index 100 és 200 pont között értékeli az országokat, hogy azok mennyire kockázatosak a cégek szempontjából). Ezzel a balkáni országok szintjére süllyedt hazánk, a legkisebb kockázatot a Skandináv országok jelentik számlafizetés szempontjából (101-139), míg Franciaország, Németország és Svájc közepes kockázatot hordoz (140-149), Olaszországban, Szlovákiában, Lengyelországban és Lettországban magas (160-169), míg régiónkban Magyarország mellett Csehországban és Szlovéniában kiugróan magas kockázattal lehet számolni, ami már beavatkozást igényel (170 feletti értékkel).
Érték | Magyarázat |
100 | Nincs fizetési kockázat, előre fizetés és utánvétel jellemző, nincs hitel |
101-129 | Alacsony kockázati szint, amelynek megőrzésére figyelmet kell fordítani |
130-149 | Közepes kockázati szint, beavatkozás javasolt |
150-169 | Magas kockázati szint, azonnali beavatkozást igényel |
170-199 | Kiugróan magas kockázat, mindenképpen szükséges a kockázat csökkentése |
200 | Extrém magas a kockázat, azonnali lépéseket szükséges tenni a kockázat csökkentésére |
Forrás: Intrum Justitia |
A kereskedelmi szektorban változatlanul kevés figyelmet fordítanak a követeléskezelésre, a cégek jellemzően továbbra is inkább a leírási veszteséget könyvelik el, ahelyett, hogy a behajtással járó költségeket vállalnák. Ezzel szemben a fogyasztói szektorban egyre fontosabb szerepet tölt be a hatékony követeléskezelés. Mind az ebben a szektorban keletkezett követelésekkel kapcsolatos reklamációk száma, mind az ismeretlen adósok száma csökkenni látszik - mondta Majorosi Gyöngyvér, a cégcsoport értékesítési igazgatója. Ennek oka leginkább abban kereshető, hogy a szolgáltató cégek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek adatbázisaik karbantartására. A vásárolt követelések minősége sokat javult, amely az ismeretlen adósok számának esésében és a reklamációk számának csökkenésében is megmutatkozik - tette hozzá a szakember.