A Mercedes-Benz házon belüli celebjeinek és alkalmazottainak jelenlétében vezette le a gyártósorról a cég kecskeméti gyárában készülő új modellt, a CLA Shooting Brake-et a magyar miniszterelnök - kezdi magyarországi beszámolóját a Financial Times (FT) régiós blogjában Kester Eddy, a lap régiós szakírója.
Gyenge poénként idézi Orbán Viktor megjegyzését, miszerint gyerekkorában a minden napra egy tojás elve járta, míg ma a Mercedes-Benz helyi üzeme minden évben új modell gyártásába kezd. Ahogy hallottam, nagyon kevés olyan üzemük van, ahol minden évben új modell jelenik meg a gyártósorokon - tette hozzá.
Ömlengő egymásra borulás
A gyenge vicc láthatóan senkit sem érdekelt abban a városban, amely korábban csak gyümölcslekvárjairól és erős pálinkájáról volt híres - véli Eddy. Az ellenzéki szocialista párt képviselői feltűnően hiányoztak a meghívottak közül annak ellenére, hogy a Mercedesszel a szocialista-liberális kormány tárgyalta le a beruházást. Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Cars igazgatóságának tagja csak ennyit jegyzett meg mindezzel összefüggésben, hogy a hely, ahol állnak néhány évvel ezelőtt még egy kukoricaföld volt.
Schäfer nem fogta vissza magát - folytatódik az FT tudósítása -, ömlengő beszédben dicsérte az üzemet és az ott dolgozó magyar munkaerőt az elmúlt években elért eredményeikért. Kiváló teljesítmény, különleges tudás és csoportszellem jellemzi a helyieket - fejtegette, majd célzást tett arra, hogy további fejlesztéseket terveznek Kecskeméten. Egy óvoda építése például már meg is kezdődött. Mindez a fejlődés a felek közötti bizalom alapján lehetséges - tette hozzá.
Magas labda
Kevés politikus tudna ellenállni annak, hogy ne használjon ki egy ilyen vállveregetést. Orbán nem is habozott a nap kulcsszavává tenni a "bizalom" fogalmát. Egyre több multinacionális cég ismeri fel, hogy ha Magyarországra jön és megbízik az itteniekben, akkor sikerre számíthat - fejtegette. Mindenki munkát kaphat, aki dolgozni akar - tette hozzá nem igazán leplezetten odabökve azoknak, akiket naplopóknak tartanak az országban.
Orbán - nem először az elmúlt évek sajtóeseményei során - elkerülte, hogy a média képviselői kérdéseket tegyenek fel neki. Ez nagy kár, mert sok sajtómunkást érdekelt volna, mit ért "bizalom" alatt annak tükrében, hogy kormánya rendszeresen újraírja az adószabályokat, mégpedig úgy, hogy azok elsősorban a külföldi tulajdonban lévő bankokat, közüzemeket, tévétársaságokat, illetve (mostanában) a kiskereskedőket sújtják.
Az utóbbi magában foglalja az élelmiszer-ellenőrzési díj 30-szorosára emelését, amely a Tescót és a Spart sanyargatja, miközben a helyi áruházláncok, amelyek kis franchise-egységekből épülnek fel, elkerülik a csapást - jegyzi meg az FT cikkírója.
Kevéske kiszámíthatóság
Még az autógyártóknak is van miért idegeskedniük, pedig Orbán egyik sűrűn hangoztatott célja, hogy gyártási központtá akarja tenni Magyarországot. A NAV sebtében bevezetett új szállítási jelentési rendszere (EKÁER), amelyben a járműveknek már indulásukkor be kell jelentkezniük az adóhatóságnál, hogy szállítmányuk a céljáig nyomon követhető legyen, gondot okoz a cégeknek. Az áfacsalások könnyebb lefülelését szolgáló szisztémát bírálói büntetőnek, kétbalkezesnek és működésképtelennek tartják.
Más szóval az EKÁER a logisztikai vezetők rémálma, különösen egy olyan nagyvállalat esetén, mint a Mercedes-Benz, amely például Németországból motorokat, Romániából sebességváltókat szállít Kecskemétre. Egyelőre nem tudni, mekkora pluszköltséget okoz az új NAV-elvárás teljesítése. A cég egyik szóvivője azt suttogta az FT tudósítójának fülébe, hogy az ügyről szót ejtettek a magyar kormány képviselőivel az ünnepség utáni beszélgetésen.
Nem kommentáljuk az ügyet hivatalosan, a Mercedes-Benz nevében, de azt látni kell, hogy bármilyen intézkedés, amely növeli a kecskeméti üzem működési költségeit, általában érinti Magyarország versenyképességét - mondta a szóvivő. A bizalom mellett kicsit több kiszámíthatóság nem lenne haszontalan azoknak, akik Magyarországon akarnak üzletelni - fejezi be cikkéhez illő pikírt megjegyzéssel tudósítását Kester Eddy.