Új, gyorsított közbeszerzési eljárást írt ki az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) a mentésirányítási rendszerének megvalósítására és bevezetésére, miután decemberben a túl magas árajánlatra hivatkozva lefújta korábbi tenderét. A rendszer megvalósítására rendelkezésre álló rövid idő miatt nagyon sürgős az OMSZ-nak, hogy mielőbb szállítót válasszon - a gyorsított eljárásra január 14-ig jelentkezhetnek a kommunikációs cégek. A mentési tevékenység hatékonyságának növelését célzó fejlesztés uniós támogatással valósul meg, a már rég megítélt támogatást azonban 2013 végéig fel kell használni, s elszámolni vele. (A decemberben eredménytelennek nyilvánított, márciusban kiírt közbeszerzésen még 2012. december 31. volt megjelölve a szerződés teljesítésének határidejeként.)
Az előző közbeszerzésen a Getronics, az Invitel, a T-systems és a Siemens megoldását szállító Bull-Enterprise konzorcium tett érvényes ajánlatot, s közülük - szakmai szempontból és árajánlat tekintetében - a legelőnyösebb ajánlatot az Invitel nyújtotta be. Az ajánlat összege azonban meghaladta az OMSZ rendelkezésére álló forrásokat - közölte lapunkkal decemberben a Mentőszolgálat kommunikációs osztálya. A keret nettó 2,269 milliárd forint volt, míg az ajánlattevő nettó 2,328 milliárd forintot kért. (A különbség, 59 millió forint, annak fényében nem tűnik soknak, hogy a pályázok az első körben még 5-7 milliárdos ajánlatot tettek, amit a tárgyalások során jelentősen csökkentettek, s ezzel párhuzamosan esetenként a tartalmon is módosítottak.)
A nyertes telekommunikációs cég feladata lesz a mentésirányítási rendszer kifejlesztése és bevezetése, a munkahelyek és mentésirányítási központok kialakítása, a szoftver és hardver eszközök, bútorok szállítása, hálózati és kommunikációs eszközök szállítása és üzembe helyezése, a mentőjárművek felszerelése a szükséges eszközökkel és a bevezetéshez tartozó szolgáltatások biztosítása (a telepítéstől az oktatásig).
Egymilliárdos árbevétel kell
A pályázóknak rendelkezniük kell - többek közt - mentésirányítási vagy mentésirányítás támogatást magába foglaló bevetésirányítási rendszer megvalósításával kapcsolatos referenciákkal, valamint 2010-2012 átlagában nettó egymilliárd forintos árbevétellel, informatikai rendszer bevezetéséből pedig nettó 900 millió forintos bevétellel.
A mentésirányítási rendszer fejlesztésének elsődleges célja, hogy a sürgősségi ellátáshoz való hozzáférés jelenlegi egyenlőtlenségeit csökkentésék, a helytől és időtől függetlenül, egységesen magas színvonalú szolgáltatást biztosítsanak a rászorulóknak. További cél a 15 percen belüli helyszínre érkezés arányának legalább 7 százalékos javítása. A kiemelt projektek végcélja (más fejlesztésekkel megvalósításával együtt) a 15 percen belüli helyszínre érkezés arányának 90 százalék fölé emelése - olvasható az OMSZ honlapján.
Az OMSZ rendszerét integrálják az egységes európai segélyhívószámra (112-es segélyhívó) épülő Egységes Segélyhívó Rendszerbe (ESR), amely a magyarországi készenléti szervek segélyhívásait fogadja. A mentésirányítási rendszernek így képesnek kell lennie az ESR-en keresztül érkező hívások fogadására, a mentésirányítónak történő továbbítására, és támogatni az orvosi ügyeletekkel történő kommunikációt. A hangkommunikáció TETRA alapon történik.
Az ötmilliárd forint, uniós támogatású ESR-projekt keretében a segélykérések előszűrésére alkalmas hívásfogadó központot és az azt támogató informatikai rendszert hozzák létre, valamint fejlesztik a Belügyminisztériumhoz tartozó rendőrségi és katasztrófavédelmi (tűzoltósági) tevékenység-irányítási rendszereket. Az ESR-rel olyan informatikai rendszer valósul meg, amely lehetővé teszi a segélykérések fogadásától a készenléti szervek által indított intézkedések lezárásig tartó folyamat minden szükséges információjának elektronikus adatcseréjét.