A többszázezer ukrán menekült helyzetének rendezése hatalmas feladatot ró többek között a HR szolgáltatókra is, akiknek nemcsak az újonnan érkezettek elhelyezésében kell segíteniük, de megoldást kell találniuk a már itt dolgozó ukrán munkavállalók hozzátartozóinak befogadására és ellátására is. Mindezt úgy, hogy szigorúan nyomon követik és betartják a különböző rendeletek és jogszabályok folyamatos alakulását.
A gyakorlati teendők közül a legfontosabb a munkavállalók ide menekülő családtagjainak biztonságba helyezése, illetve az élelem és egyéb humanitárius segítség nyújtása a rászorulók részére. Nagy kihívást jelent azonban annak a rengeteg gyermeknek az elhelyezése, akik menedékkérő szüleikkel érkeztek.
„Az első időszakban a tűzoltás volt a cél: a határon segítettünk a rászorulóknak, igyekeztünk szállásokat biztosítani, biztonságba helyezni az érkezőket. Arra viszont senki nem volt felkészülve, hogy ennyi gyerekkel fognak érkezni” – idézte fel az első napokat Mihályi Magdolna, a Jobtain HR szolgáltató ügyvezetője.
A kiskorúak védelme és a felügyeletük megszervezése ugyanis korántsem egyszerű feladat: „A konfliktus elején, amikor nagyon nagy számban érkeztek a menekültek, egy rövid ideig még ‘óvodaként’ is működtünk. Volt, hogy a gyerekek egyedül maradtak, amíg a szülők tesztet írtak, mi vigyáztunk rájuk az irodáinkban. Különböző programok, civil kezdeményezések, például a gyereknap szervezésében, koordinálásában is részt vettünk.”
A munkaképes menedékkérőknek a nyelvtudás hiányában általában kevés a választási lehetőségük: szinte minden esetben betanított munkakörökben helyezkednek el, elsősorban az építőipar, elektronika, feldolgozóipari és a vendéglátási területeken, a hiányszakmákban pedig akár azonnal munkába tudnak állni. De ezután is rengeteget számít a megfelelő bánásmód és az élet többi terén nyújtott segítség a cégek és a HR szolgáltatók részéről.
A megbízható munkaerő a munkáltató cégek számára érték, ezért fontos, hogy megtartsák alkalmazottaikat, illetve elkerüljék, hogy továbblépjenek más európai országokba. Jogosan vetődik fel a kérdés a cégvezetőkben, hogy hogyan tehetnének többet az újonnan érkező ukrán munkavállalók integrációjáért.
Edukáció és mentorálás
Az egyik legfontosabb lépés, az, hogy a cégek időben felkészítsék és tájékoztassák a munkavállalókat arról, hogy mit tehetnek annak érdekében, hogy hosszú távon is maradhassanak és kényelmes életszínvonalat alakíthassanak ki maguknak és családjuknak. A HR szakértők tapasztalatai alapján rengeteget segít a munkáltató azzal is, ha extra támogatást nyújt, például szállásban, étkeztetésben, nyelvtanulásban, adminisztrációs teendőkben, vagy a gyerekek felügyeletében, akár az önkormányzatok bevonásával.
„Muszáj, hogy felhívjuk a munkáltatók és a dolgozók figyelmét is arra, hogy a plusz forrásokkal óvatosan kell bánni, mert nem az a cél, hogy a cég és a dolgozó csak szeptemberig, a jelenlegi támogatások igénybevételi lehetőségének végéig gondolkodjon, hanem az, hogyha a munkavállaló jól érzi magát, itt tudjon maradni a jövőben is a családjával együtt” – mondta Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató ügyvezetője.
Azon kívül, hogy lehetővé teszik a menekültek számára, hogy elhelyezkedjenek, a HR szolgáltatók a mentorálásból is kivehetik szerepüket. Ehhez nagyon fontos az empátia, ahogy Mihályi Magdolna fogalmaz: „Elengedhetetlen, hogy empátiát, érzékenységet tanúsítsunk annak érdekében, hogy ezeket a nehéz körülményeket a lehető leghumánusabban tudjuk megoldani, legyen szó akár a családtagok elhelyezéséről vagy más olyan segítségről, ami hozzájárul a gyors és sikeres integrációjukhoz.”