A Budapesti Közlekedési Központ (BKK)  a Fővárosi Önkormányzat megbízásából, uniós források felhasználásával 2013 februárjában indított közbeszerzési eljárást új alacsony padlós villamosok beszerzésére. A beszerzendő villamosokat a felújítás és az 1-es villamos vonalának Dél-Budára történő meghosszabbítását követően, a szintén átépülő Zugló - Kőbánya - Pesterzsébet közötti 3-as, valamint a következő években megvalósuló Budai fonódó villamosvonalak közül az Óbuda - Batthyány tér - Kelenföld között közlekedő 19-esen, valamint az Óbuda - Széll Kálmán tér - Budafok közötti új 61-esen  közlekednének.

A Skoda megtámadta a döntést

A tender nyerteseként a BKK a spanyol CAF-ot hirdette ki. Ezt követően a cseh Skoda közbeszerzési jogorvoslati eljárást kezdeményezett, ajánlatának érvénytelenné nyilvánítása miatt - olvasható a BKK közleményében.

A Közbeszerzési Döntőbizottság 2013. október 21-i határozata alapján a BKK nem zárhatja le a villamos járműbeszerzés értékelését, és egyelőre nem kötheti meg a szállítási szerződést az eljárás nyerteseként korábban kihirdetett spanyol szállítóval. A Skoda kizárására három érvénytelenségi ok miatt került sor. A döntőbizottság egyik vitatott elem tekintetében sem mondta ki, hogy a BKK helytelen döntést hozott, hanem további vizsgálatokat kért.

Miért zárták ki a Skodát?

A 37 új, alacsonypadlós villamos beszerzése uniós forrásból zajlik Budapesten. A kocsiknak 2015 végéig kell forgalomba állniuk az átépülő vonalakon. A BKK közbeszerzési eljárásán négy cég adott érdemi ajánlatot, a Skoda és a Stadler ajánlatának érvénytelensége miatt a legjobb ajánlatot a német Siemenst megelőzve a spanyol CAF adta. A BKK a Skoda számára minden fellelt hiányosság magyarázatára, pótlására a törvényben előírt alkalommal, sőt, a megszokott gondosságot jóval meghaladó módon, az elvártnál nagyobb számban biztosított lehetőséget, így hiánypótlás tárgya volt: a Skoda offshore-gyanús tulajdonosi háttere, a referenciájának megfelelősége, az ajánlott villamosának műszaki alkalmassága és az árképzésének jogszerűsége is.

A Skoda ajánlatának érvénytelenné nyilvánítása szempontjából fontos körülmény volt, hogy a gyártó saját maga nem tudta bizonyítani műszaki felkészültségét a járművek gyártására, ehhez a francia Alstomtól kapott egy általános nyilatkozatot, amely szerint az Alstom - közelebbről meg nem nevezett - tanácsokat ad majd a gyártás során. A Skoda a BKK kérdése ellenére nem adott kielégítő választ arra, hogy az Alstom konkrétan miben fog közreműködni, és miért vállal felelősséget, így a referencia igazolását nem lehetett elfogadni.

A jogi jellegű problémákon túl a műszaki követelményeknek való meg nem felelés is a Skoda kizárásához vezetett. A tenderdokumentáció előírta a jármű belső magasságát. A beadott Skoda-ajánlatból a csuklónál hiányoztak a méretezések, a rendelkezésre álló műszaki rajzokból az volt megállapítható, hogy a villamos utastere a csukló környezetében túl alacsony, nem felel meg az előírásoknak. A kiküldött hiánypótlásra a Skoda nem adta meg a kért adatokat.

Mindezen körülményekre és a hiányosságokat egyértelműen tisztázni képes válaszok elmaradására tekintettel a BKK érvénytelennek nyilvánította a Skoda ajánlatát, és kizárta az eljárásból. A Skoda ez után kezdeményezett jogorvoslati eljárást, amelynek ideje alatt a szerződés a nyertes szállítóval nem volt megköthető.

Hibás döntés volt?

A döntőbizottság hosszas mérlegelés alapján meghozott határozatában nem állapította meg, hogy a BKK hibás döntést hozott, ugyanakkor a további kérdések feltételére utasította a BKK-t és az eljárás teljes, opciókkal együtt számított becsült értékéhez (111 milliárd forint) képest a lehető legalacsonyabb, egymillió forintos bírságot szabta ki, tekintettel arra, hogy a KDb által megállapított eljárási hiányosságok orvosolhatók.

A BKK hangsúlyozta, hogy nem tartják megnyugtatónak a Skoda offshore-gyanús tulajdonosi struktúráját, amelyre formális magyarázatot (egyoldalú nyilatkozattal) igen, de megnyugtató érdemi választ az ajánlat a célirányosan elrendelt hiánypótlás ellenére sem tartalmazott. Ezen megismételt vizsgálat így már nem tekinthet el - az e területen jogszabály-előkészítésért felelős tárca állásfoglalásának kikérésével - a Skoda (mely márkanevében igen, de cégjogilag nem azonos az autógyártóval) tényleges tulajdonosi struktúrájának részletes vizsgálatától. Ennek során végleges választ kell találni arra, hogy az ajánlat és annak szereplői érdemben megfelelnek-e a magyar közbeszerzési jogba is beemelt átláthatósági feltételeknek.

A Skoda cégcsoport szövevényes tulajdonosi struktúrája miatt nem nyilvánvaló, hogy az ajánlatban megjelölt Skoda Transportation a.s tényleges tulajdonosai a hivatalos cégeljárási szabályok figyelembe vételével megismerhetőek-e. Ez a kérdés azért lényeges, mert nem átlátható (offshore hátterű) cégek a közbeszerzésekben nem vehetnek részt.

Szorít az idő

A BKK célja, hogy a közbeszerzést a lehető legkisebb időveszteséggel le tudja zárni, és a járművek szállítása az eredetileg tervezett végső határidőig megtörténhessen.Ennek során - a finanszírozást adó EU programozási ciklus még hátra levő szűk időkeretére is tekintettel - gyors, de teljes körű vizsgálattal kívánja véglegesen lezárni a közbeszerzési eljárást, ennek eredményeképpen megkötni a villamosok beszerzését biztosító szállítási szerződést annak érdekében, hogy a gyártási folyamatok után e korszerű járművekkel mihamarabb, lehetőleg 2015-ben már találkozzon az utazóközönség - írja aBKK.

Amennyiben viszont ez nem sikerül, akkor Budapest elveszítheti a nettó 35 milliárdos projekt uniós támogatási részét, hiszen a 2007-2013-es költségvetési időszak kifut és a pénzek nem használhatóak fel később.