Leginkább a kis- és nagykereskedőket érinti a kormány csütörtöki bejelentése, amely szerint legfeljebb 480 forintban rögzítik november 15-től, azaz jövő hétfőtől a 95-ös benzin és a dízel literenkénti árát.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a legnagyobb nagykereskedő, a Mol Nyrt. és a benzinkutak fogják kifizetni a kormányzati döntés számláját - állapította meg a Szabad Európa.
A beszerzési költséget nem lehet befolyásolni, az adók és járulékok, illetve a jövedéki adó mértékét sem lehet hirtelen módosítani az uniós szabályozás miatt. Csak a kis- és nagykereskedelmi árrést lehet csökkenteni, vagyis ezek a cégek fogják lenyelni az árrögzítés költségeit – mondta Virovácz Péter, az ING Bank Zrt. vezető elemzője a portálnak.
Eltűnik a profit
Véleménye szerint a Molt mint legnagyobb nagykereskedőt és többek között a Shellt, az OMV-t, az Aviát és a Lukoil márkanév alatt futó franchise-benzinkúthálózatokat, továbbá az Auchant érinti érdemben az új szabályozás. Ez a nagyobb cégeknek várhatóan kevésbé fog fájni, ám a kisebb kúthálózatoknak már komolyabb problémát okozhat.
Ezzel együtt a tegnapi bejelentés nyomán nagyot esett a Mol árfolyama csütörtökön, csaknem 5 százalékkal került lejjebb, pénteken pedig újabb fél százalékos árcsökkenés volt.
Mivel az érintettek nagyrészt külföldi tulajdonú cégek, a politikai kommunikációban aligha kell védeni őket. Az is biztosnak látszik azonban, hogy a sok autós által kedvelt olcsó kutakat érzékenyen érinti az üzemanyagárak szabályozott rendszere. "A rögzített árazás miatt ugyanis nőhet a többi benzinkút forgalma, sőt a határ mentén lévő töltőállomásokon elindulhat a tankolási turizmus is” – fogalmazott Virovácz Péter. A szakértő biztos abban, hogy a kormány nem hasraütésszerűen döntött a 480 forintos árszintről, hanem kiszámolta, hol van a kis- és nagykereskedők marzsa, mit bír el a rendszer.
„Olyan szintet kellett meghatározni, amellyel biztonságosan fenntartható az üzemanyag-ellátás, nem okoz veszteséget a kereskedőknek. Veszteséggel nem lehet benzint eladni, mert az előbb-utóbb üzemanyaghiányhoz vezethet” – mondta Virovácz. Ez azt is jelenti, hogy a kereskedők minimális haszonnal vagy nyereség nélkül értékesíthetik a következő három hónapban az üzemanyagot.
Sokat spórolhatnak az autósok
A statisztikák alapján 2020 novemberében, decemberében és 2021 januárjában 421 millió liter benzin és 809 millió liter gázolaj fogyott Magyarországon, azonban az eddig ismert idei fogyasztási adatok alapján arra lehet következtetni, hogy ez 6-7 százalékkal magasabb lesz - írta a Napi.hu.Vagyis a befagyasztás mintegy 450 millió liter benzint és 865 millió liter gázolajat érinthet, amely összesen 1,31 milliárd liter üzemanyag.
A jelenlegi átlagárból kiindulva a benzin esetében 11,7, a gázolajnál 27,7 milliárd forintot spórolhatnak majd az autósok és a vállalkozások a kutaknál a három hónap alatt. Ez az összeg természetesen emelkedik, ha nő a kőolaj világpiaci ára, viszont csökkent, ha lejjebb kerül az olajár.