A Magyar Ásványolaj Szövetség szerint az üzemanyag jövedéki adójának csökkentése növelné a forgalmat, s visszafogná az inflációt. A szervezet az ügyben a pénzügyminiszterrel kezdeményez tárgyalásokat.
A NAPI Gazdaság értesülése szerint tárgyalást kezdeményez a pénzügyminiszterrel a jelenleg 15, olajkereskedelemmel foglalkozó társaságot (köztük a Molt) képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) annak érdekében, hogy a törvényhozók mérsékeljék az üzemanyagok jövedéki adóját.
Információnkat Wilde György, a MÁSZ főtitkára megerősítette, ám a csökkentés mértékére vonatkozó kérdésünket elhárította. Erről ugyanis a szövetség vezetői a hivatalos tárgyaláson szeretnék tájékoztatni és álláspontjukról meggyőzni a pénzügyminisztert. A lépést Wilde szerint számos körülmény indokolja, amelyek közül a leglátványosabb, hogy az európai mértékhez - s ezen belül főleg a környező országokhoz - képest is túl magas az árban a jövedéki adó aránya.
Ez az arány - üzemanyagfajtától függően - csaknem 38, illetve 43 százalék. (Ehhez a mértékhez a szomszéd országok közül csak Szlovénia és Ausztria áll közel.) Március 11-i adatokkal számolva a literenként 242,5 forintba kerülő 95 oktános benzin árában ez 103,5 forintot jelent, a literenként 226 forint árú gázolajnál 85 forint a jövedéki adó. Ehhez jön a 25 százalékos áfa, amivel nemcsak a környező országokban, hanem az EU-ban is listavezetők lennénk. Így az összes adóteher a fogyasztói ár 60-63 százaléka, az üzemanyag fajtájától függően.
Bár a MÁSz 1991-es megalakulása óta többször is szorgalmazta az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentését, eddig egyszer sem ért célt. Wilde már azt is sikernek tartja, hogy 2000-ben sikerült meggyőzni az akkori pénzügyminisztert, ne emelkedjen a jövedéki adó mértéke. A főtitkár szerint csak első pillantásra igaz, hogy ha emelik az adót, akkor nőnek a költségvetés adóbevételei. A gázolaj esetében - mutatott rá - tavaly az első félévben 7,6 százalékkal nőttek az eladások, de a második félévben, amikortól beépült a jövedéki adó 5 százalékos emelése, a növekedés már csak 2 százalékot ért el. Ha nem emelték volna az adót, vélhetően maradt volna a növekedési ütem, s így az államnak több adóbevétele származott volna - állítja Wilde György.
Számításaink szerint a benzin és gázolaj literenként 5 forintos adócsökkentése néhány 10 milliárd forinttal csökkentené a büdzsé bevételeit.
A főtitkár követendő példának tartja, hogy legutóbb - az infláció visszafogása érdekében - több dél-európai országban csökkentették a jövedéki adót. Bár a MÁSz írásos megkeresésével Máté Dániel, a PM sajtófőnöke nem találkozott, a felvetett javaslattal kapcsolatban azt mondta lapunknak, hogy a PM minden ésszerű javaslatot megvizsgál. Ismeretei szerint azonban a pénzügyminiszter nem tervezi az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentését.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.