А 11,7 százalékos cigaretta feketepiaci arány csak az elmúlt évekhez képest rosszabb adat. А 2004-2005-ös mutatók ennél sokkal magasabbak voltak: 18,7, illetve 27,5 százalék, állami kiskereskedelmi monopólium nélkül - írta Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter Tóbiás József és Tóth Csaba MSZP-s képviselők kérdésére adott írásos válaszában. (Azt is hozzátette, hogy ezek a feketepiaci arányok csak а cigarettára vonatkoznak, ráadásul a а cigarettapiac önmagában is csökken, míg а feketepiac szempontjából sokkal nehezebben mérhető fogyasztási dohányok piaca nő, ott pedig 2,2 százalék a fekete arány.)
A honatyák többek közt arra voltak kíváncsiak, hogy az állam próbálja megakadályozni a feketepiac további bővülését. Az Országgyűlés ugyanis 2012. november 11-ei ülésnapján fogadta el a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvényt. Az ellenzéki képviselők szerint a trafiktörvény eddigi mérlege 40 ezer tönkretett család, évente több mint 40 milliárd forintos költségvetési kiesés, amelyhez hozzájön az illegális fogyasztás növekedése, amelynek összege csaknem 70 milliárd forint. A legális fogyasztás a tavalyi évben ugyan visszaesett több mint 3 milliárd szállal, ezzel párhuzamosan azonban a feketepiac aránya több mint a duplájára nőtt és meghaladta a 11 százalékot.
Másutt is bűnöznek a cigivel
A kedvező számok ellenére a probléma nyilvánvaló: а megtorpanó, növekedésbe forduló tendencia egyértelműen látható - ismerte a fejlesztési tárca első embere. Аzt is hozzátette azonban, hogy a feketepiac térnyerése korábbi folyamat eredménye, nem köthető kizárólag а dohány-kiskereskedelem állami monopóliumának bevezetéséhez. А magyarországi termékek és az EU-n kívüli államok egyre jobb minőségű cigarettái között levő árkülönbség évek óta növeli ugyanis а keresletet az olcsó dohányáru iránt, erre az árkülönbségre pedig jövedelmező, szervezett bűnözői körök kezében levő iparágak épültek а harmadik országokban. Termékeik szerte az unióban hasonló feketepiaci problémákat okoznak - hangzik az érvelés.
Aktívan ellenőriz a NAV
А Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) megtette а szükséges intézkedéseket az ellenőrzési prioritások átcsoportosítása érdekében - fogalmazott Seszták. Az ellenőrzéseket а koncesszióval Iе nem fedett területekre és oda összpontosította, ahol а rendelkezésre álló adatok (területi szintre lebontott piackutatási eredmények), információk (helyi információforrások, közérdekű bejelentések, ínternetes hirdetések) szerint, а helyi sajátosságok okán а dohánytermékek illegális kereskedelme megjelent vagy megjelenhet - különösen а forgalmas közterületekre, idegenforgalmilag frekventált helyszínekre, vásárok, piacok, pályaudvarok, állomások, éjszakai szórakozóhelyek és oktatási intézmények környékére.
Az uniós tagállami külső (ukrán, szerb) határátkelőhelyeken folytatott vámellenőrzésnél а NAV а személy-, teher-, személyautó-, vasúti, posta- és légi forgalom keretében zajló árumozgást kontrollálja. Ez 2013. január 1-je és 2014. július 27-e között 7,64 millió ellenőrzést jelentett. A jövedéki szakterület а cigarettacsempészet visszaszorítása véget 2010-től а külső közúti és vasúti határátkelőhelyeken röntgenberendezésekkel, szigorított vizsgálat keretében ellenőrzi а forgalmat; továbbá a rendőrséggel és más társhatóságokkal közösen állandó és eseti ellenőrzéssorozatokkal zöldhatár-ellenőrzéseket is végez. Kiemelt figyelmét igényel az ukrán határsáv közelébe eső szlovák és román, valamint а Szerbiához közel eső magyar-horvát, magyar-román határszakasz - sorolta Seszták. А NAV közúti ellenőrzésekkel, rövidebb-hosszabb ideig tartó folyamatos jelenlétet biztosító akciókkal lép fel а feltételezett szállítmányok felderítése érdekében.
А NAV а belterületre bejutott dohánytermékek felderítése érdekében összehangolt közúti ellen őrzési akciókat hajt végre, amelyek keretében 2013 eleje óta 166,2 ezer ellenőrzést végzett.
Az online forgalomra is figyelnek
A hivatal folyamatosan figyelemmel kíséri az online hirdetéseket is. Az illegális internetes értékesítési tevékenységgel szemben hatékony megoldást jelent а jogsértő hirdetések eltávolítása. Emellett NAV együttműködik а különböző hirdető és aukciós portálok üzemeltetőivel, е felületeket rendszeresen ellепőrzi, а hirdetések azonosítóit gyűjti és elküldi az üzemeltetőknek, akik azokat eltávolítják.