A Tesco tavaly 709 milliárd forintos forgalmat könyvelhetett el, ezzel pedig ismét ő áll a legnagyobb forgalmú élelmiszer-kiskereskedelmi láncok toplistájának élén. A sorban őt a CBA követi 578,5 milliárd forintos bevétellel, míg a képzeletbeli dobogó legalsó fokát a Coop foglalja el 530 milliárddal - derül ki abból a toplistából, melyet a vállalatok saját közlése, illetve becslés alapján állított össze a Nielsen.
A tavalyi hasonló helyezés után nem meglepő a Spar negyedik helye, amit 421,2 milliárd forintos forgalommal ért el, míg az ötödik pozícióban a Reált találjuk 370 milliárd forint éves bevétellel. Az élboly ötösfogata mögött a sorrend: Lidl, Auchan, Penny Market, Aldi, Drogerie Markt és Rossmann.
Akár 800 millió boltonként
Mint azt a Napi Gazdaság egy hete megírta, a hazai piacon meghatározónak számító külföldi diszkontláncok további térnyerését mutatják a cégek friss beszámolói. A 2012-es eredmény- és mérlegbeszámolók alapján - ezeket a cikk megjelenéséig, azaz június 8-áig az Aldi, a Penny Market és a tavaly év végén kivonult Profi adta le, a Lidl februárig tartó üzleti évéről július végén jelenthet - összesített forgalmuk több mint 9 százalékkal nőtt 2011-hez képest. Ez másfélszer nagyobb tempó, mint amit a teljes hazai élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem tavaly felmutatott: a KSH 6,5 százalékos pluszról számolt be. Ha a jó ideje mind gyengébb teljesítményt felmutató Profi számait figyelmen kívül hagyjuk, akkor a másik két lánc összforgalma közel 12 százalékos növekedést mutat, ami már majdnem kétszerese az országos átlagnak.
Az egyes mutatókat vizsgálva is látszik, hogy a Profi volt a leggyengébben teljesítő lánc. A boltonkénti éves átlagforgalom az utolsó teljes évnek számító 2011-ben is csak 301 millió forint volt, ami tavaly negyedmilliárd forint alá esett. A versenytársak ennek többszörösét hozták, az Aldi és a Penny Market fej-fej mellett mintegy 800 milliót, a Lidl pedig a 2011-es adatok szerint 1,2 milliárdot.
Tetemes volt a Profi lemaradása az egy alkalmazottra jutó árbevétel terén is, a versenytársakhoz képest nagyjából feleakkora teljesítményt mutatott fel. Ami az egy üzletre jutó éves eredményt illeti, természetesen csak a profitról beszámoló Penny Market esetében beszélhetünk nyereségről. Eközben az Aldi és a Profi hasonló, 60 millió forintot közelítő veszteséget produkált boltonként, ami bő kétszerese a Lidl 2011-es hasonló mutatójának.
Átrendeződés zajlott
Ha a listán szereplő, egész évben működött láncok sorrendje a tavalyihoz képest nem is változott, azért némileg átrendeződött a piac - mutat rá Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy mind a hipermarketek, mind a szupermarketek és diszkontok mezőnyéből eltűnt egy-egy lánc. Már nem szerepel a rangsorban a Cora, amelynek korábbi hét egységét megvette az Auchan, és ezzel áruházainak számát tizenkettőről tizenkilencre növelte. A Match és a Profi üzleteinek zöme pedig fokozatosan került a CBA vagy a Coop tulajdonába. Mindezek következtében tizenegyre csökkent az élelmiszert, háztartási vegyiárut, valamint kozmetikumot árusító nagy üzletláncok száma, és ezáltal erősödött a koncentráció.
Boltlánc | Forgalom |
Tesco | 709 |
CBA | 578,5 |
Coop | 530 |
Spar | 421,2 |
Reál | 370 |
Lidl | 291 |
Auchan | 258 |
Penny Market | 187,8 |
Aldi | 85 |
dm | 66 |
Rossmann | 43,6 |
Match | 32,6 |
Profi | 25,7 |
Forrás: Nielsen |
Érdekesség, hogy amíg a toplista első öt helyezettje többféle üzlettípust működtet, addig az utánuk következők csak egy-egy csatornában érdekeltek.
Nem lehet ész nélkül terjeszkedni - a diszkonté a jövő?
Bár a plázákban általában sok a vevő, nem mindig éri meg oda költöztetni egy boltot, hiszen a bérleti díj olyan magas az élelmiszer-kínálatot is a magasabb árkategóriával kell kialakítani, ez pedig hosszabb távon nem feltétlenül kifizetődő - írta márciusban a Napi Gazdaság. Annak ellenére sem, hogy a például a CBA Kereskedelmi Kft. által működtetett Príma hálózat tavaly saját bevallása szerint rendkívül gyorsan növekedett és látványos eredményeket ért el. (Jóllehet ez a Centre is vonatkozik, amely inkább a vékonyabb pénztárcájú közönségnek szól.)Nem mindenhol lehet "látványboltot" kialakítani, ami a plázaüzletekre is igaz. A diszkontok − így a Lidl és az Aldi − rohamosan terjeszkednek, vevőket elszívó erejüket már a hipermarketek is megérzik. A nagy alapterületű üzletek még mindig a legnagyobb piaci résszel bírnak, ám ha a jelenlegi szinten marad a fogyasztás, belátható időn belül a diszkontok veszik át a vezető szerepet. A jelenlegi üzemanyagárak mellett a vásárlók nem szívesen költenek a nagybevásárlás érdekében sem az utazásra akkor, ha gyalog is eljuthatnak az üzletekbe, akár hetente többször is.