Miközben tavaly a Penny Market és az Aldi is jelentősen javított számain, az eddigi eredményei láttán nem csoda, hogy kivonult a magyar piacról a Profi diszkontlánc. A legnagyobb szereplő minden bizonnyal a Lidl maradt a hazai diszkontlánc-arénában - ez derül ki a társaságok által nemrégiben közzétett 2012-es eredményadatokból és a Napi Gazdaság számításaiból. Az adatokat részletesen bemutató táblázat a cikk végén található.
A hazai piacon meghatározónak számító külföldi diszkontláncok további térnyerését mutatják a cégek friss beszámolói. A 2012-es eredmény- és mérlegbeszámolók alapján - ezeket eddig az Aldi, a Penny Market és a Profi adta le, a Lidl februárig tartó üzleti évéről július végén jelenthet - összesített forgalmuk több mint 9 százalékkal nőtt 2011-hez képest. Ez másfélszer nagyobb tempó, mint amit a teljes hazai élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem tavaly felmutatott: a KSH 6,5 százalékos pluszról számolt be. Ha a jó ideje mind gyengébb teljesítményt felmutató Profi számait figyelmen kívül hagyjuk, akkor a másik két lánc összforgalma közel 12 százalékos növekedést mutat, ami már majdnem kétszerese az országos átlagnak.
Mínuszba fordult a Profi saját tőkéje
Tavaly e három diszkontláncból kettő javított adatain, egy tulajdonosa, nevezetesen a Profié a kivonulás mellett döntött. Utóbbi éve így csonka lett, hiszen az üzleteket novembertől kezdték átvenni a CBA-tagvállalatok és a Coop-csoport - mindez az árbevétel csökkenésében is megmutatkozott, hiszen az ünnepi szezon kimaradt. A Profi Magyarország Zrt. közel ötödével 16,1 milliárd forintra csökkenő nettó árbevétellel és az egy évvel korábbi több mint kétszeresére, 3,6 milliárd forintra hízott veszteséggel zárta 2012-t, miközben - az addig felhalmozott veszteségeknek köszönhetően - 1,3 milliárd forintos mínuszba fordult a saját tőke is.
A diszkontpiac másik régi szereplője, a Penny Market Kft. az országos átlag felett, közel 8 százalékkal növelte forgalmát 153 milliárd forint fölé. Ez a több mint 11 milliárd forintos emelkedés, valamint a pénzügyi műveletek eredményének kétszázmilliós javulása járult hozzá ahhoz, hogy az adózott eredmény egy év alatt megkétszereződjön, megközelítve az 1,05 milliárd forintot.
Az Aldi Magyarország Bt. szintén javuló számokról jelentett. Az árbevétel - az egy évvel korábbi 30 százalékot meghaladó tempó után - közel 22 százalékkal gyarapodva meghaladta a 69 milliárd forintot, az adózott veszteség pedig több mint negyedével 5,1 milliárd forintra csökkent. (Az így is tetemes mínusz a korábbi tempós terjeszkedés költségeivel magyarázható.) A saját tőke látványosan, kétharmadával 16,66 milliárd forintra emelkedett - a növekedés az említett veszteség és a tulajdonosok által végrehajtott 40 millió eurós tőkeemelés összegeként jön ki.
Nyolcszázmillió boltonként
Az egyes mutatókat vizsgálva is látszik, hogy a Profi volt a leggyengébben teljesítő lánc. A boltonkénti éves átlagforgalom az utolsó teljes évnek számító 2011-ben is csak 301 millió forint volt, ami tavaly negyedmilliárd forint alá esett. A versenytársak ennek többszörösét hozták, az Aldi és a Penny Market fej-fej mellett mintegy 800 milliót, a Lidl pedig a 2011-es adatok szerint 1,2 milliárdot.
Tetemes volt a Profi lemaradása az egy alkalmazottra jutó árbevétel terén is, a versenytársakhoz képest nagyjából feleakkora teljesítményt mutatott fel. Ami az egy üzletre jutó éves eredményt illeti, természetesen csak a profitról beszámoló Penny Market esetében beszélhetünk nyereségről. Eközben az Aldi és a Profi hasonló, 60 millió forintot közelítő veszteséget produkált boltonként, ami bő kétszerese a Lidl 2011-es hasonló mutatójának.