A közlemény szerint Magyarországon üzemanyagból 2012-ben összesen 2,725 milliárd litert értékesítettek szemben a 2011-ben eladott 2,845 milliárd literrel. Benzinből 1,198 milliárd liter fogyott, míg 2011-ben 1,271 milliárd liter, ez 5,8 százalékos visszaesés. A gázolajból eladott mennyiség (a gázolaj és a prémium gázolaj összesen) a múlt évben 3,0 százalékkal csökkent, 1,527 milliárd literre a 2011. évi 1,573 milliárd literről.
A termékek közül leginkább a 98-as motorbenzin értékesítése esett vissza, 11,9 százalékkal. Szintén jelentős mértékben, 6,9 százalékkal csökkent a prémium gázolaj eladása.
Magyarországon a legnagyobb mennyiségben értékesített üzemanyag 2012-ben a gázolaj volt 1,466 milliárd literrel, de ez is 3,3 százalékkal elmaradt az előző évitől. A 95-ös motorbenzinből tavaly 1,166 milliárd litert adtak el, míg tavalyelőtt 1,239 milliárd litert, ez 5,9 százalékos csökkenés.
A közleményben megjegyzik, hogy "2011 sem volt jó éve az olajiparnak, és nagyon nem volt 2012 az olajipar éve". Még rosszabb a helyzet, ha a válság előtti utolsó "békeévhez" 2007-hez hasonlítják az adatokat: ez a benzin esetében 28 százalékos visszaesést jelez, a gázolaj esetében 3 százalékot.
A Magyar Ásványolaj Szövetség szerint a forgalom alakulása mögött eltérő okok vannak. A gazdasági válság miatt a zömében magántulajdonban levő Otto-motoros autók tulajdonosai kevesebbet használták autóikat, az áruk és személyek szállításában használt dízelmotoros járműveknek azonban a gázolaj árától függetlenül "menniük kellett".
A benzineladások csökkenésében fontos szerepet játszott a kedvezményes adójú E85 piacon maradása és az, hogy a sokat futó céges személyautók között egyre nagyobb arányt képviselnek a dízelmotorosok. A viszonylagosan kedvező gázolaj-eladások mögött egyrészt ez áll, másrészt az úgynevezett kereskedelmi gázolaj 2011-es bevezetése. Az ennek használatára feljogosított fuvarozók az unióban alkalmazandó minimális adóval vásárolhatják meg a gázolajat. A szövetség szerint nyilvánvalóan jobbak lennének a gázolaj forgalmi adatok, ha az áfát Magyarországon is olyan gyorsan kapnák vissza a külföldi fuvarozók, mint például Ausztriában. (A képhez az is hozzá tartozik, hogy a hazai fuvarozók jelentős részben saját telephelyükön tankolnak, ez a forgalom pedig nem szerepel a szövetség adataiban. A szerk.)