- Hogyan alakulnak az idén a vállalat eredményei, miként rendeződött át a termékválaszték?
- Bár, a számunkra jelentős karácsonyi időszak még előttünk áll, már most elmondható, hogy ez az év kedvezően alakult. Egyfelől - a makrogazdasági környezet javulásának köszönhetően - erőre kapott a vásárlási hajlandóság, másfelől volt egy nagyon erős, meleg nyarunk, amely segített minket. A meleg évszak alakulására ugyanis az alkoholmentes italok piaca nagyon érzékenyen reagál.
Ami azonban a legfontosabb - és amelyre közvetlen hatásunk volt -, hogy megfelelő termékportfólióval vágtunk neki ennek az évnek. A jeges teáink és a Fanta esetében az új, illetve kiegészítő ízek nagyon jó fogadtatást kaptak. Portfóliónk másik fontos hajtóerejét pedig az alacsony-, és zéró kalóriatartalmú termékek adták, amelyek ma már választékunk 40 százalékát teszik ki. Ezek sorában kiemelkedően teljesített a tavaly bevezetett Fanta Zero és a régóta piacon lévő Coca-Cola Zero is. Az egészséges életmód trendje meghatározó lett a piacunkon és arra számítunk, hogy e hullám folytatódni fog, igyekszünk építeni is rá.
Az ásványvíz- kategóriában a NaturAqua kiemelkedő eredményeket hozott 2015-ben, leginkább a nyári, szezonális hatásoknak köszönhetően. Összességében egy magas egy számjegyű forgalomnövekedést várunk 2015-re.
-Mi jellemzi a magyar fogyasztókat és hogyan alakultak át szokásaik?
- Azt látjuk, hogy a hazai fogyasztók, más európai vásárlókhoz képest sokkal jobban ragaszkodnak az ízélményhez, a megszokott ízvilághoz, illetve márkákhoz és kevésbé hajlandóak kompromisszumot kötni.
Az értékesítés változásait nézve megfigyelhető a diszkontok előretörése. A vásárlói szokások is átalakultak az elmúlt időszakban: a fogyasztók gyakrabban járnak vásárolni, de abszolút értékben kevesebbet költenek egy-egy alkalommal. Ehhez a tendenciához igyekszünk portfóliónkat is igazítani akár ízekben, promóciós ajánlatokban is, de legfőképp a kiszerelésekben. E trendet lekövetve váltottuk le idén a 2 és a 2,5 literes palackokat, helyettük, 1,75 és 2,25 literes kiszereléseket hoztunk be. Elsődleges célunk az volt, hogy a fogyasztási alkalmakhoz a legrelevánsabb kiszereléseket kínáljuk, kedvezőbb darabáron. Úgy tapasztaljuk, a magyar fogyasztók elfogadták és üdvözlik ezt a változást.
-A Coca-Cola három éve stratégiai partnerséget kötött a magyar kormánnyal. Milyen az együttműködés?
A kormány és a Coca-Cola között kiegyensúlyozott a kapcsolat. A kommunikációnk rendszeres és folyamatos.
- Közép-Európai összevetésben hogyan állnak a hazai leányok?
- Palackozó partnercégünk, a Coca‑Cola Hellenic regionális ellátórendszereket működtet, ezekhez tartoznak az egyes országok. Magyarország központi szerepet játszik a régió ellátásában, az itt előállított termékvolumen 25 százaléka exportra megy, főleg a környező országokba. Sőt a dobozos Coca-Cola esetében egészen Írországig tart az ellátólánc.
Hazánkban is, de tágabb értelemben egész Közép- Európában fellendülés zajlik, amely a vállalatra nagyobb léptékben hat pozitívan. Persze fontos szerepet játszanak az egyedi hatások is. E téren kiemelném a román áfacsökkentést, amely szomszédos piacunkon nem csak a Coca-Cola márkát, hanem a teljes kategóriát nagyon kedvezően érintette.
- A Coca-Cola Company-nál kiemelt szerepet játszik a marketing. Mi a helyzet ezen a fronton?
- Fontosnak tartjuk, hogy a 2015-ös pozitív trend folytatódjon jövőre is, ezért több beruházást tervezünk a marketing terén is, amit akár a gyártókapacitás bővítése is követhet. Mivel esetünkben nagy márkákról beszélünk, kommunikációs szempontból kicsit biztonsági játékot kell játszanunk: a hirdetésekben nem súlyozhatjuk alul a hagyományos - főként televíziós és rádiós - médiaplatformokat. Ezek nagyon fontosak továbbra is. Ettől függetlenül, nyitunk a digitális- és mobilos csatornák felé, már csak azért is, mert legfontosabb, fiatal célcsoportunk így hatékonyabban érhető el.
Azt látjuk, hogy a fogyasztók egyre inkább nyitnak az azonnali elérésű (real time) kommunikáció felé. Ez a Magyarországon még csak most felfutó aktivitás megköveteli, hogy mindig legyen véleményünk a világ történéseiről, folyamatosan releváns üzenetekkel álljunk elő. Online jelenlétünket az összes fontos közösségi csatornára - a Facebook-tól, a Snapchaten át az Instagramig - kiterjesztettük. Az új, digitális trendekre nagyon erősen építenünk kell: egy aktuális kampányunkban például amennyiben a vásárló egy dobozos terméket vesz, majd regisztrál a Coca-Cola dedikált honlapjára, akkor egy egyedi kóddal 50 megabyte ingyenes mobilinternet adatforgalmat biztosítunk számára.
- Mi várható még?
- A már bevett csatornák közül a szponzorációban is erősíteni kívánunk: jelenleg gondolkodunk azon, hogy a 2016-os Labdarúgó EB részvételünk apropóján aktiváljunk egy helyi szintű kampányt is, amelynek akár egy ismert magyar futballszemélyiség is a főszereplője lehet. Emellett 2016 olimpiai év is lesz, a Coca-Cola pedig 1928 óta az ötkarikás játékok kiemelt támogatója.
A karácsonyi időszakban elsősorban kiskereskedelmi, vásárlói akciókkal jelenünk meg. Kiemelnék még egy kisebb kiszerelési innovációt is: kihoztunk egy fél literes üveget, amelynek a címkéje ajándék masnivá alakítható.
- Két évvel ezelőtt óriási érdeklődést hozott a Neked is egy Coca-Cola kampány. Készülnek-e hasonló nagy dobásra?
- Ez volt az első olyan kampányunk, amikor személyesítettük a terméket és a márkanevünket lecseréltük kereszt-, vagy becenevekre. Ezt egy új megközelítéssel, zenével párosítva hoztuk vissza 2014-ben, ami szintén nagyon jó eredményeket hozott, bár az újdonság ereje már nem volt olyan nagy.
A márka sikerét mérő indikátoraink alapján el lehet mondani, hogy olyan pályára álltunk 2013-ban, ami folyamatos növekedést biztosít számunkra. 2015-ben volt száz éves az egyedi Coca-Cola kontúrpalack, az évfordulóra készített Kiss Happiness kampány hasonlóképp épült az elmúlt évek receptjére - itt szintén megszemélyesítettük a termékeinket, kicsit másfajta megközelítéssel. Ez a hullám nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a szénsavas üdítőital kategória és a Coca-Cola márka jelentősen növekedni tudott egy élesedő versenyhelyzetben.