A kormány honlapján megjelent rendelettervezet szerint az intézkedés a jövő év első napjától lesz hatályos, és legalább négy gyermek után családi pótlékban részesülő személyekre, továbbá mozgáskorlátozott parkolási igazolvánnyal rendelkezőkre, illetve ezek hozzátartozóira vonatkozik - írja a Portfolio.hu az MTI-re hivatkozva.
Az érvényes útdíjszabályok szerint a D1 kategóriába tartoznak a személykocsik 7 férőhelyig, a D2 kategóriába az ettől nagyobb személygépkocsik és a lakóautók. Az éves díj jelenleg mindkét kategóriában azonos, 42 980 forint.
A rövidebb időtartamra váltott úthasználati jogosultságok viszont jelentősen különböznek. A heti díj a D1 kategóriában 2975, míg a D2-ben 5950 forint. A havi díj az előbbi sorrendben 4780, illetve 9560 forint. A megyei "matrica" pedig 5000, illetve 10 000 forint jelenleg.
Aki alacsonyabb díjkategóriás jogosultsággal használ magasabb díjkategóriába tartozó járművet, annak pótdíjat kell fizetnie. Az ellenőrzést a közúti törvény szerint a közútkezelő, valamint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. végezheti, a pótdíjat azonban az utóbbi szedi be. Amennyiben a közútkezelő alkalmazottja állítja meg a járművet, akkor a helyszínen ő is jogosult beszedni a pótdíjat. Ez a későbbiekben is így lesz. A pótdíj mértéke nem változik, például aki D1 jogosultsággal használ D2-es járművet, annak a pótdíja - 30 napon belüli megfizetés esetén - 14 875 forint.
A tervezet szerint nem kell használati díjat fizetni az M85-ös autóútnak a Csorna-Kelet csomópontja és az M85-M86-os autóutak elválási csomópontja közötti szakaszra.
Az plug-in hibrid és teljesen elektromos autók tulajdonosait érinti, hogy aki jogosult a jelenlegi fehér rendszámát zöldre váltani - és amennyiben a karakterek változatlanok maradnak - az új rendszám legyártásának engedélyezésért 23 500 forintot kell fizetniük.