Március 27-e óta működik a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) úgynevezett Zöldszáma, melynek célja, hogy lakossági bejelentésekkel segítsék a hatóságok munkáját - közölte a Napi Gazdaság érdeklődésére a NÉBIH. Agusztus elejéig 1237 hívást kaptak, ezek többnyire az élelmiszerlánc-biztonsággal kapcsolatos közérdekű- és panaszbejelentéseket, élelmiszerek forgalomba hozatalát érintő informatív jellegű tájékoztatást, kéréseket és egyéb megkereséseket tartalmaztak.

Nagyobb nyilvánosságot adnának neki

Bár a havi 300 megkeresés nem egy elhanyagolható szám, a NÉBIH tovább növelné ezt, ezért az Élelmiszerlánc-felügyeletért és Agrárigazgatásért Felelős Államtitkársággal együtt fordult a legnagyobb Magyarországon működő élelmiszerforgalmazó áruházláncokhoz, melyben arra kérte őket, helyezzék ki üzletükben a Zöldszámot. A hivatal szerint ezzel jóval szélesebb bázist tudnának elérni, így azt is vállalják, hogy ők gyártják le a kihelyezésre szánt plakátokat, matricákat.

A tárgyalások a NÉBIH szerint jelenleg is zajlanak számos üzletlánccal, eddig egyedül a COOP vállalta az elhelyezését a boltjaiban, a többiekkel még "csak" az érdeklődésüket fejezték ki. Amennyiben az élelmiszer áruházláncok végül csatlakoznak a kezdeményezéshez, úgy szeptembertől láthatjuk a zöldszámot az üzletekben.

Bár a Zöldszámon keresztül eddig nem derült fény semmilyen élelmiszerbotrányra, a hivatal szerint komoly szerepet játszhat abban, hogy megelőzzék a szennyezett vagy fertőzött élelmiszerek megjelenését. Amennyiben valaki bejelentést tesz, úgy azt az illetékes megyei kormányhivatalok kivizsgálják és a probléma súlyosságának megfelelően intézkednek: korlátozhatják a kereskedelmi egység tevékenységét, bírságolhatnak, szélsőséges esetben azonnali hatállyal fel is függeszthetik a problémás egység működését.

A bejelentések kivizsgálásról a bejelentők - amennyiben hozzájárulnak nevük és elérhetőségük rögzítéséhez - a NÉBIH szerint minden esetben tájékoztatást kapnak, ám hangsúlyozták, hogy a bejelentők adatait az adatvédelmi szabályoknak megfelelően zártan kezelik.

Mire panaszkodunk?

Az eddig befutott bejelentések többsége elsősorban a megvásárolt élelmiszerek - főként húsfélékre és húskészítmények - minőségére, az eltarthatósági idő lejártára utáni forgalmazásra, a csomagoláson található jelölési kifogásokra irányult. A hústermékkel kapcsolatos panaszbejelentések többsége hűtőpultban, illetve előre csomagolt, vákuumos nyers hússal és felvágottal kapcsolatosak. A bejelentők 82 esetben a termékek fogyaszthatóságát, 46 esetben a termék minőség összetételét kifogásolták, azonban érkeznek megkeresések jelöléssel, csomagolással kapcsolatban is.

A szezonális termékekkel kapcsolatban a magyar szamócával, illetve a magyar dinnyével kapcsolatban érkeztek megkeresések, de a növények közül többször akadt már gond a barackfélék, illetve vetőmagok minőségével is.

A legtöbb, 89 bejelentés üzleteket, illetve szaküzleteket, 40 hipermarketet, 29 vásárokat, piacokat, 25 vendéglátó létesítményt érintett, de ezen kívül volt még például út menti árusokat vagy kisebb bódékat kifogásoló bejelentés is.