Lehetetlen helyzetbe kerültek a magyarországi vasúti árufuvarozók: nem elég, hogy már ötször akkora a vontatási energia ára, mint egy éve, az alakulása pedig nem kiszámítható, már kimutathatóan esik e vállalatok versenyképessége - írja a Világgazdaság.

Néhány szám jól jellemzi az állapotokat: a MÁV éves átlagárként 93,32 forintot valószínűsített, de januárban és februárban 110-120 forintot, vagy többet is kért, most pedig 200 forint körül alakul a kilowattóránkénti bruttó tarifa. A tavaly augusztusi nettó ár még 33,8 forint volt.

A varázslatos 100-as

A kormánynak fel kell lépnie a vasúti ágazatot sújtó vontatási energia ár emelkedése ellen és ki kell terjesztenie árszabályozási politikáját a vasúti vontatási villamosenergia árra is - mondta a hírportálnak  Hódosi Lajos, Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója.

Az igazgató szerint az árszabályozás egyértelműen kiterjeszthető lenne, mivel a 2022-es évre a pályahálózat-működtetőknek van hivatalosan meghirdetett áruk. Ezt kellene biztosítania a vasútvállalatok számára, az e feletti részt pedig a pályahálózat működtető részére kompenzálnia.

Természetesen az ágazat nyitott elfogadni magasabb rögzített árat is, de az iparági visszajelzések alapján 100 forint/kWh óra felett megbillen a közúti árufuvarozás felé a mérleg.