A magyar vasutat úgy kell működtetni, hogy a közúttal közösen minden szempontból versenyképes minőségi szolgáltatást nyújtson az utasoknak - hangsúlyozta Fónagy János, a közösségi közlekedés átalakításért felelős kormánybiztos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára kedden a Magyar Vasút 2012 konferencián. A kormány eltökélt abban, hogy a közösségi közlekedés gerinchálózata a távolsági és az elővárosi forgalomban alapvetően a kötött pályás hálózatra, vagyis a vasútra épüljön, a szeptemberi tarifaváltozások is ezt a célt szolgálják - tette hozzá az államtitkár. (Ettől a hónaptól a tarifák ugyan nem változtak, de a a helyjegyek ára a távolság alapján növekszik). A cél tehát az, hogy ahol lehet, a vasúti közlekedésre tereljék át az utasokat.
További kisebb-nagyobb lépést kell megtenni még annak érdekében, hogy tovább növekedjen a MÁV utasforgalma, (e téren az utóbbi időben némi javulás megfigyelhető), s ezzel párhuzamosan csökkenhet a vasúttársaság költsége.
Az utaslétszám növelése csak a szolgáltatás színvonalának emelésével érhető el - tette hozzá az államtitkár, aki elmondta, hogy a vasúttársaság jelentős fejlesztésekbe kezdett, például 750 InterCity vonaton építik ki a wifit, és 120 kilométeren építik át a vágányt.
Elkerülhetetlen a kedvezményrendszer felülvizsgálata is, hisz jelenleg hétmillióan vesznek igénybe valamilyen kedvezményt (az ötven százalékostól a teljes díjmentességig), s ezt nem bírja el a vasút illetve az állam - fogalmazott Fónagy. A büdzséből tavaly 109, idén pedig 93 milliárd forintot fordítottak erre.
Mindeközben az is célja a kormánynak, hogy egységessé váljon a vasúttársaság szervezete, jelenleg több mint ötven MÁV-leányvállalat működik, s a cégek rendszere áttekinthetetlen, ezen is változtatna tehát a kabinet. Az államtitkár azt is megelőlegezte, hogy a későbbiekben a MÁV mentesülni fog az alaptevékenységhez nem kapcsolódó feladatok alól, (bár az nem derült ki, hogy ez alatt pontosan mire gondolt Fónagy), s a vasúttársaság alkalmazottjainak a későbbiekben az utasok minél jobb színvonalú kiszolgálásra kell koncentrálnia.
A MÁV mellett a Volán-társaságok racionalizálása gőzerővel folyik - hangsúlyozta az államtitkár. Az átalakítások célja, hogy 2013 január 1-től új szervezeti és vagyonszerkezetben működjön MÁV és a Volán-társaságok.
Fónagy azt is elmondta, hogy készül a Nemzeti Közlekedési Stratégia, amire azért is szükség van, mert ez teremti meg annak lehetőségét, hogy Magyarország a következő uniós költségvetési ciklusban EU-s forrásokat hívjon le a közösségi közlekedés fejlesztése érdekében.