A Napi Gazdaság keddi számának cikke
A MÁV Zrt. kezelésében, illetve tulajdonában 16 ezer önálló helyrajzi számmal rendelkező ingatlan van, ezek összesen mintegy 253 millió négyzetméter területet jelentenek. A vasúttársaság tulajdonában 13,5 ezer épület van, ez közel 115 ezer helyiséget jelent, az összes kezelt épület területe mintegy hárommillió négyzetméter − tudtuk meg a vasúttársaságtól.
Az ingatlanok üzemeltetésére (takarítás, köztisztasági költségek, hulladékkezelés, szennyvízkezelés, őrzés, rovar- és rágcsálóirtás, kaszálás, javítások) 2011-ben mintegy hétmilliárd forintot fordított a MÁV, további hatmilliárd forintba pedig az energiaellátás került. A társaság épületeinek és ingatlanjainak üzemeltetésére fajlagosan négyzetméterenként 2333 forint jut, az energiaköltség pedig négyzetméterenként 2000 forint. A karbantartás mindezeken felül évi mintegy 2,5 milliárd forintba kerül (négyzetméterenként 833 forint). A MÁV mintegy 4800 hasznosítatlan épülettel rendelkezik, ezek többsége melléképület, raktárépület, műhely, egyéb gazdasági épület, az érintett terület 664 ezer négyzetméter.
A MÁV ezeket bérbeadással vagy értékesítéssel hasznosítja, az elmúlt öt évben értékesített ingatlanállományból 13 milliárd forint bevételre tett szert. A vasúttársaság tavaly december 31-én több mint háromezer bérlővel állt jogviszonyban, az elmúlt évi bérletidíj-bevétele pedig több mint ötmilliárd forint volt.
A bérbeadást és az értékesítést az ingatlanállomány jellege befolyásolja, az épületek általában a települések szélén vagy külterületen találhatók. Az ingatlanok nagy része az 1900-as évek elején épült, ezért sokszor jelentős ráfordítással tehetők a mai követelményeknek megfelelővé. Műszaki állapotuk magán viseli a MÁV évtizedes alulfinanszírozottságának következményeit, illetve az épületek a vasúti tevékenység kiszolgálására épültek, másfajta hasznosításuk ezért sokszor pótlólagos befektetést igényel.
Információink szerint a társaság többször megpróbálta eladni a vezérigazgatóságának egykor helyet adó budapesti − Andrássy úti − ingatlant, ez azonban nem sikerült. Bizonyos esetekben az is problémát jelent, hogy több nagy értékű ingatlannál gondoskodni kell az azokat használó vasúti szervek elhelyezéséről, vagy éppen a kőolajtárolásra használt területek környezetikár-rmentesítéséről.