Sikertelen volt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) második próbálkozása is arra, hogy ellenőrizze a Partner tevékenységét: a felügyelet munkatársait augusztus végén zárt ajtó fogadta a pénztár hivatalosan bejelentett székházánál, a Gizella utcában, bár érkezésüket előre jelezték. Mint Diószegi György, a PSZÁF pénztárakkal foglalkozó jogi területének vezetője egy szerdai sajtóbeszélgetésen elmondta, a felügyelet egy 1997-ig visszatekintő, részletes ellenőrzést szeretett volna lefolytatni, beleértve az eddigi határozatok végrehajtását is. Még vizsgálják, hogy a következő lépés mi legyen. A felügyelet személyi bírság kiszabását fontolgatja a vezető tisztségviselőkkel szemben, amelynek mértéke személyenként 20 ezertől 1 millió forintig terjedhet. A pénztár mintegy 30 ezer tagjának több mint 2 milliárd forintos vagyona biztonságban van, a vagyonkezelők a lejárt értékpapírokból felszabadult összeget újra befektették. A pénztártagok mindazonáltal nem lehetnek elégedettek, ugyanis a több száz szolgáltatásra jogosult nyugdíjas továbbra sem kaphatja meg járandóságát és a tagok más önkéntes pénztárba sem léphetnek át. Sorsuk most már a Legfelsőbb Bíróság (LB) döntésétől függ, miután a Fővárosi Bíróság (FB) másodszor is elutasította a felügyeletnek a pénztár felszámolására vonatkozó kérelmét. Ha az LB is hasonló végzést hoz, az ügyfelek nagyon rosszul járnak. A felügyelet ugyanis nem tudja felszabadítani a pénztár vagyonát, amíg nem győződhet meg arról, hogy a nyilvántartás alapján kinek mennyi pénz jár – mondta Diószegi. A PSZÁF az elmúlt években több alkalommal ellenőrizte a Partnert, s a vizsgálatok nyomán számos határozatot hozott. Tavaly augusztusban teljes körű adatfeldolgozásra és a könyvvezetés jogszerűségének megoldására kötelezte a pénztárat és intézkedési terv készítését írta elő, továbbá bírságot szabott ki a korábbi határozatok nem teljesítése miatt. A felügyelet tavaly decemberi ellenőrzését azonban már meghiúsította a Partner. Az ellenőröket ugyan beengedte a székhelyére, de a vizsgálathoz szükséges dokumentumokat nem bocsátotta rendelkezésükre. A felügyelet mindezek után 2000. december 14-én visszavonta a nyugdíjpénztár működési engedélyét és felfüggesztette működését. A pénztár a ma is érvényben lévő határozat szerint új tagokat nem vehet fel, átlépéseket nem bonyolíthat, s a közüzemi díjak kivételével kifizetéseket nem teljesíthet. A felügyelet súlyos jogsértésre hivatkozva decemberben kezdeményezte a nyugdíjpénztár felszámolását. A Fővárosi Bíróság azonban elutasította a kérelmet, majd ugyanez lett a sorsa a felügyelet ismételt kezdeményezésének is, amit megfellebbezett a PSZÁF. Az FB a kérelmeket az előírt 8 nap helyett mindkét esetben két-három hónap alatt bírálta el, ami a pénztártagok szempontjából jelentős hátránnyal járt. Mivel a bíróságok korábban elfogadták a felügyelet törvényi rendelkezésen alapuló felszámolási kérelmét (tíz esetben született már felszámolást elrendelő végzés), a PSZÁF joggal számított arra, hogy kérelmének megfelelő bírósági döntés születik. A felügyelet az adóhatóságnál és a rendőrségnél is feljelentést tett számviteli fegyelem megsértése, illetve csalás alapos gyanúja miatt. A felügyelet az ügyből okulva több törvénymódosítást kezdeményezett, ezek egyike a PSZÁF ellenőrzési és intézkedési hatáskörét kiterjesztené a pénztári adminisztrációt végző cégekre, és szakmai követelményeket is megfogalmaznának a vezető tisztségviselőkkel szemben.