Óriási feltűnést keltett, hogy a CIB szeptember elsejétől zárolta a Zalabaromfi bankszámláját. Mivel a társaság (amely az előbbi mellett azt is nyilvánosságra hozta, hogy a CIB-től vett fel kölcsönt) a hitelintézetnek nyomatékos és többszöri kérésére sem adott felmentést a banktitok alól, az ügyről további részletek nem igazán derültek ki. A bank a zárolással találgatások szerint esetleg meg akarta akadályozni, hogy a Zalabaromfi pénze az állítólag pénzügyi gondokkal küzdő Gabonatranshoz kerüljön át (Napi, 2008. szeptember 18.). Lapunk az eset után a bankoktól megpróbálta megtudni: pontosan milyen szituációban képzelhető el egy cég számlájának a zárolása.
Lovas Emese, a Commerzbank üzletfejlesztési igazgatója szerint az ügyféllel kötött szerződés is feljogosítja a hitelintézetet erre. Gyakori konstrukció az óvadéki számla előírása egy konkrét ügylet biztosítéki rendszerének megerősítéseként, illetve amikor egy cég árbevételét a bankra engedményezi. Így az engedményezés révén befolyó összegek is egy külön számlára érkeznek, melyet a bank szintén zárolhat. Van olyan eset is, hogy a hitelszerződés részét képezi a bank üzletszabályzata, amit az ügyfél a hitelszerződés aláírásakor szintén elfogad. A banki üzletszabályzatokban is szokott olyan kitétel lenni, ami lehetővé teszi a bank számára az ügyfél számlájának zárolását. A Commerz - emelte ki Lovas - különös hangsúlyt fektet arra, hogy ügyfelei figyelmét már a szerződéskötés előtt felhívja az üzletszabályzatban foglaltakra.
A Raiffeisen jogi osztályának tájékoztatása szerint a zárolásra a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának megelőzése érdekében kerülhet sor. Ezt az eljárást alkalmazza a bank olyankor is, amikor egyéb jogszabály alapján köteles korlátozni a számlatulajdonos bankszámlához történő hozzáférését. Ilyen eset lehet, ha a számlatulajdonos cég felszámolás alá kerül, csődöt jelent vagy a bankszámlán olyan azonnali beszedési megbízás áll sorban, amelynek teljesítése a pénzforgalmi jogszabályok alapján megelőzi a számlatulajdonos megbízásainak teljesítését. Itt is elmondták, hogy a bank üzletszabályzata, illetve az ügyféllel kötött szerződés is tartalmazhat olyan rendelkezést, amelynek alapján a számlát be lehet "fagyasztani". A bankszámla - hívták fel a figyelmet az Ersténél - az ügyfél hozzájárulásával is zárolható. Az ügyfél akkor kéri számlájának zárolását, ha elveszítette az azonosító okmányát vagy a pin-kóddal együtt a bankkártyáját és tart a visszaéléstől.
A K&H belső utasításai szerint zárolásra lényegében akkor kerülhet sor, ha olyan követelést jelentenek be a banknál, aminek a jogalapját és a jogcímét kétséget kizáróan bizonyítják (például hatósági megkeresések, bírósági ítélet). Lehetőség van a számlán részösszeg vagy a zárolás időpontjában rendelkezésre álló teljes követelés zárolására. A zárolt összeg a zárolás időtartamára kikerül a számlatulajdonos szabad rendelkezése alól. A zárolt összegen felüli számlakövetelés szabad rendelkezésű marad. A számla forgalmát ugyanakkor nem korlátozzák. Az ügyfél kérésére itt nem lehet zárolni, mivel az így "blokkolt" összeg az ügyfél szabad rendelkezése alól és ezáltal az inkasszókörből is kikerül.
Legolvasottabb
Újabb véres támadás: mecsetben robbantottak, sok az áldozat
Orosz tengeralattjáró a Szicíliai-szorosban: olasz kémrepülőgép figyeli a Krasznadart
Leállították a karácsonykor eltűnt úszók keresését
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Túl messzire mentünk Moszkvában? 2025 után már nem biztos, hogy van visszaút
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Őrületes autókrach: a Toyota, a Nissan és a Honda számai is fájóan megcsappantak
Zelenszkij tanácsadója elárulta, mely európai országok küldenének katonákat Ukrajnába
Nem várt fordulat, ilyen időjárással zárhatjuk az óévet
Furcsa érdem: a Ford majdnem megduplázza az autóipar visszahívási rekordját 2025-ben
Az amerikai autógyártó messze vezeti a visszahívási listát, és megdöntötte a General Motors 2014-es rekordját.