Előzőleg a harmadik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Standard & Poor's - komoly meglepetést keltve a piaci szereplők és az elemzők körében - az eddigi elsőrendű "A mínusz"-ról egy fokozattal "BBB plusz"-ra rontotta a hosszú futamidejű lengyel deviza-államadósság besorolását, azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a tavaly őszi választások után hivatalba lépett lengyel kormány több intézkedése gyengítette kulcsfontosságú intézmények, köztük mindenekelőtt a jegybank, az alkotmánybíróság és a közszolgálati média függetlenségét, hitelességét és hatékonyságát.
Az S&P az új, rontott lengyel szuverén osztályzatra is további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást adott, jóllehet a leminősítés pénteki bejelentéséig pozitív kilátást tartott érvényben a lengyel besorolásra, és ennek alapján a piac inkább felminősítésre számított.
A Fitch Ratings a lengyel államadós-besorolás megerősítéséhez fűzött péntek esti elemzésében szintén kiemelte azt a véleményét, hogy a Jog és Igazságosság (PiS) párt vezette kormány számos eddigi - köztük a média és az igazságszolgáltatás működését érintő - törvényalkotási intézkedése aggályokat keltett bel- és külföldön egyaránt, mivel e lépések a fékek és ellensúlyok lengyelországi intézményrendszerének átalakítását célozzák.
A Fitch ennek alapján azzal számol, hogy az új kormány konfrontatívabb alapállása a lengyel társadalom még nagyobb mértékű polarizáltságához és a politikai feszültségek kiéleződéséhez vezet.
A hitelminősítő ugyanakkor kiemeli, hogy a lengyel gazdaság növekedési üteme a leggyorsabbak között van az Európai Unión belül. A Fitch Ratings becslése szerint a lengyel hazai össztermék (GDP) 2015-ben 3,5 százalékkal bővülhetett a 2014-ben mért 3,3 százalék után. A Fitch szerint hazai keresletet a kedvező finanszírozási kondíciók mellett a csökkenő munkanélküliség és az alacsony infláció is támogatja.
A hitelminősítő mindezek alapján azzal számol, hogy a lengyel gazdaság az idén és 2017-ben is fenntartja a 3,5 százalékos növekedési ütemet, és ehhez egyre nagyobb mértékben járul hozzá a hazai fogyasztás. A Fitch Ratings elemzői hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy az új gazdaságpolitikai intézkedések, köztük az egyes szektorokra kiróni tervezett különadók és más olyan lépések, amelyek rontják a lengyel üzleti klímát, hatást gyakorolhatnak a magánszektorbeli beruházási aktivitásra, és így lefelé mutató kockázattal terhelik a lengyel gazdaság középtávú növekedési kilátásait.
A Fitch az idén és jövőre is éppen 3 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt vár Lengyelországban, megjegyezve, hogy a lengyel kormány feltételezhetően el akarja kerülni ennek az európai uniós tűréshatárnak az átlépését. A hitelminősítő szerint ugyanakkor megvan a kockázata az ennél magasabb deficitnek, mivel a PiS-kormányra várhatóan lakossági nyomás nehezedik majd a különböző ígéretek teljesítése végett, például a személyi jövedelemadók, a nyugdíjkorhatár vagy az egészségügyi kiadások terén.
A harmadik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Moody's Investors Service jelenleg stabil kilátású "A2" besorolást tart érvényben Lengyelországra. Ez a Fitch Ratings lengyel osztályzatánál egy, a Standard & Poor's rontott lengyel szuverén besorolásánál két fokozattal jobb minősítés.
A Moody's pénteki felülvizsgálati menetrendjében is szerepelt a lengyel államadós-osztályzat, ám ez a hitelminősítő végül nem vette napirendre Lengyelország adósminőségének elbírálását.
A hitelminősítőket az Európai Unió a globális pénzügyi válság óta kötelezi annak előzetes bejelentésére, hogy az adott évben mikor vizsgálják az egyes EU-tagállamok besorolásait, de a cégeknek a megjelölt napokon nem kötelező ténylegesen felülvizsgálniuk az aznapra beütemezett osztályzatokat. Az EU-szabályozás azt írja elő, hogy - hacsak nem történik azonnali hitelminősítői lépést igénylő, rendkívüli horderejű fejlemény - a cégek az előzetesen összeállított menetrenden kívüli időpontokban nem módosíthatják az államadós-besorolásokat, sem azok kilátását.