A vezérigazgató elmondta, hogy az Északi Áramlat gázvezeték második vezetékpárjának 2019-re tervezett üzembe helyezését követően a szállítások Ukrajnán keresztül 2020-tól csökkennek majd, de nem fognak teljesen megszűnni, mint ahogy azt korábban Moszkva kilátásba helyezte - idézi az MTI.
A Gazprom európai konzorciális partnerei, a francia Engie (korábbi nevén GDF Suez), az osztrák OMV, a holland-brit Royal Dutch Shell, a német Uniper (az E.ON hagyományos energiatermeléssel foglalkozó leánycége) és a szintén német Wintershall hétfőn vállalták fel a 9,5 milliárd eurós beruházás megfinanszírozását fele részben.
A Gazprom részesedése Európa gázszükségletének a fedezésében két évtized alatt egy negyedről egy harmadra emelkedett. "Az idén már időarányosan tíz százalékkal felette járunk a 2016-os rekordnak, úgyhogy az idén újabb szállítási rekordra, valamint részesedésünk növekedésére számíthatunk" - mondta Alekszej Miller.
A Gazprom tavaly 179 milliárd köbméter földgázt szállított Európába és arra számít, hogy fedezheti majd a kontinens elkövetkező 15 évben 100 milliárd köbméterrel megemelkedő szükségletének a nagy részét is. "Tekintettel az északi-tengeri gáztermelés, valamint az európai uniós tagországok termelésének a csökkenésére, Oroszország részesedése növekedni fog Európa gázellátásában" - fogalmazott.
A gázszállításokban nincs túl nagy értelme kiszolgáltatottságról beszélni - jegyezte meg Miller az EU törekvésére az orosz gázszállításoktól való függőségének a csökkentésére. "Kölcsönösen függünk egymástól. Amikor kitermelésbe és vezetékek építésébe invesztálunk, azt a jövőbeni kereslet reményében tesszük. A Gazprom ugyanúgy függ az európai kereslettől, mint Európa az orosz gázszállításoktól".
A Gazprom elnöke hangsúlyozta, hogy Európa bárhonnan képes földgázt beszerezni, hiszen rendelkezik az ehhez szükséges LNG terminálokkal, a vezetékes földgáz azonban olcsóbb, és az is marad.
Jön az új nagyprojekt
A Gazprom három útvonalon szállít gázt Európába: Ukrajnán keresztül, a Yamal gázvezeték belorusz-lengyel nyomvonalán, valamint a Balti-tengeren keresztül húzódó Északi Áramlat gázvezetéken. A hétfőn aláírt beruházási szerződés az Északi Áramlat gázvezeték már meglévő vezetékpárjának a szállítási kapacitását duplázná meg egy újabb vezetékpár lefektetésével.
Az új vezetékpár megépülését követően az Ukrajnán keresztüli szállítások lecsökkennének az Ukrajnával határos országok szükségletének a fedezésére, évi mintegy 15 milliárd köbméterre. Az Ukrajnai vezetékek kapacitása évi 120 milliárd köbméter, bár a tényleges szállítások az utóbbi években évi 50-80 milliárd köbméterre csökkentek.
Alekszej Miller hangsúlyozta, hogy az Északi Áramlat földgázvezetékek megépítését elsősorban az tette szükségessé, hogy a sarkkörön túli területekre tolódott el az oroszországi gázkitermelés súlypontja, és így a Balti-tengeren keresztül kétezer kilométerrel rövidebb útvonalon lehet gázt szállítani Európába, mint Ukrajnán keresztül.