Angela Merkel az utolsó pillanatban megpróbálja megakadályozni, hogy az Európai Unió állam- és kormányfői mai értekezletükön elfogadják a személyautók új uniós károsanyag-kibocsátási korlátait - jelentette a Financial Times (FT). A kancellár a német prémium autók gyártói, a Mercedes, a BMW és az Audi érdekében lobbizik, ugyanis ezek más cégekénél nagyobb, erősebb motorral ellátott autóinak szén-dioxid-szennyezését nehéz a kívánt szintre leszorítani. Az FT az ügyhöz közel álló forrásra hivatkozva azt állítja, hogy Merkel felhívta Enda Kenny ír miniszterelnököt, az EU soros elnökségét ellátó Írország első emberét azzal a kéréssel, hogy vegyék le ezt az ügyet a csúcs napirendjéről. Az információt hivatalos német, ír és uniós források nem erősítették meg.

Az Európai Bizottság és a tagországok szakértői a hét elején jutottak megállapodásra arról, hogy az európai autógyártónak 2020-ra 100 kilométerenként átlag 95 grammra kell csökkenteniük autóik átlagos szén-dioxid-kibocsátását. A patikamérlegen kiegyensúlyozott kompromisszum része, hogy extra alacsony károsanyag-kibocsátású járművek, az elektromos és a benzin-elektromos (hibrid) autók mutatóit kiemelt súllyal vehetik figyelembe. A németek azért lobbiznak, hogy ez utóbbi túlsúlyozás a megállapodásban szereplőnél is magasabb legyen, ám eddig nem találtak támogatókra.

Ez nem csoda, hiszen más nemzetek autógyártói elég jól állnak a kibocsátás csökkentésével. Az európai autógyárakban készülő autók átlagosan 136 gramm szén-dioxidot pöfögtek ki kipufogócsöveiken 2011-ben - három százalékkal kevesebbet, mint 2010-ben -, ami alig marad el a 2015-re kitűzött 130 grammos céltól. A Toyota, a Peugeot-Citroen és a FIAT már tavalyelőtt elérte a 130 grammos szintet, míg a Mazda 12 százalékkal maradt el attól - derült ki Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség adataiból.