Globálisan az autógyártók idén 210 milliárd dollárnyi bevételtől eshetnek el az ellátási lánc zavarai miatt, ami közel kétszerese az év eleji előrejelzésnek - közölte csütörtökön az Alixpartners tanácsadó cég. A félvezetőhiány csak egy része a problémának: a magas árak és az olyan nyersanyagok, mint az acél és a műanyag gyanta szűkös kínálata felhajtja a költségeket, és az autógyártókat a termelés visszafogására kényszeríti.
Az új előrejelzés szerint az autógyártók 2021-ben 7,7 millió járművet nem tudtak legyártani a nehézségek miatt. Az Alixpartners, mely az autógyártóknak ad tanácsot ellátási láncok kialakításával kapcsolatban májusban azt jósolta, hogy az autógyártók 110 milliárd dollár bevételtől esnek el, és 3,9 millió járművel maradnak el az idei évre tervezett gyártástól.
Az új, borúlátó előrejelzés az autógyártók és a haszongépjármű-gyártók figyelmeztetései közepette született, miszerint a chiphiány és a nyersanyagárak emelkedése nem szűnnek meg még 2021 utolsó hónapjaiban sem, ahogy azt az iparági vezetők remélték. A múlt héten az IHS Markit is csökkentette a globális autóipari termelésre vonatkozó 2021-es és 2022-es előrejelzését - írja a Reuters.
Az amerikai piacon a járműeladások lassulni kezdtek, mert a kereskedőknél lévő készletek 20 nap körüli szinten vannak, ami kevesebb, mint a fele a normális állapotoknak - mondta Dan Hearsch, az Alixpartners autós üzletágának ügyvezető igazgatója.
"Eredetileg azt feltételeztük, hogy a negyedik negyedévben visszatérünk a normális szintre és visszaszerezzük a volument" - mondta Hearsch a Reutersnek, aki szerint már világosan látszik, hogy ez nem fog megtörténni. Ehelyett az autógyártóknak 2022 végéig vagy 2023 elejéig szűkös készleteik lehetnek.
A félvezető-készleteket az elmúlt hónapokban a malajziai Covid-járvány súlyosbodása miatt még csökkent is, mivel a fontos beszállítók termelése leállt az országban. Továbbá a nagyobb amerikai kikötőkben tapasztalható elmaradások akadályozzák az autógyártók azon erőfeszítéseit, hogy több műanyaggyantát és acélt importáljanak.
Magyarország szempontjából ezért kedvezőtlen hír, mert több nagy autógyártó (Audi, Mercedes, Suzuki és Opel) van jelen az országban, továbbá számos autóipari beszállító (például Bosch és Continental) is termel. A cégek közül többnek le kellett állítania üzemeit a chiphiány miatt.