Az acél ára sokkal magasabb lehet a következő években, mint amekkora az elmúlt időszakban volt - idézi a CNBC T.V. Narendrant, a világ legnagyobb acélgyártó vállalata, az indiai Tata vezérigazgatóját. Az elmúlt hét-nyolc évben az acél ára tonnánként 400-450 dollár körül alakult, ám a következő években várhatóan 600 dollárt kell majd fizetni érte. Az elmúlt napokban Kínában 750 dollár, Délkelet-Ázsiában 850 dollár volt a tonnánkénti ár.
A vezérigazgató úgy véli, hogy az utóbbi lesz az irányadó. Az árak ingadozni fognak, de egy a korábbinál magasabb szinten. Narendran elmondása szerint Kína szerepe az elmúlt időszakban megváltozott az acélpiacon. Az elmúlt tíz évben a kínai acélexport volt a domináns a világpiacon, volt olyan év, amikor a kínai gyártók többet exportáltak, mint amennyi acélt az indiai vállalatok előállítottak.
Azóta azonban a kínai kivitel a felére, évi 60 millió tonnára esett és tovább csökkenhet, ahogy az ország igyekszik megfelelni a szén-dioxid-kibocsátási követelményeknek. Ezért az elmúlt tíz évben először állt elő az a helyzet, hogy az acél világpiaci árát nem Kína diktálja. Még az acélfogyasztás növekedését sem az ottani fogyasztók vásárlásai hozzák, hanem más országok kereslete, amit erősíthetnek például az USA-ban beinduló kormányzati infrastruktúra-fejlesztések.
Ami a nyersanyag oldalát illeti, a vasérc ára ugyan csökkent - tonnánként 100-120 dollár között mozog - a kokszé viszont annyival drágult, hogy a gyártási költségnek ez a része rekordmagasra nőtt. A költségeket tovább növelheti, ha Európában drágulnak a szén-dioxid-kibocsátási kvóták.