Az ESM-nek, az elődjéhez, az EFSF-hez hasonlóan két eszköze lenne, amely csak akkor tenné lehetővé számára, hogy az adófizetői pénzeket kifejezetten kockázatos tranzakciókra - például spanyol kötvényvásárlásra - használja, ha abban magántőke által biztosított mögöttes garanciavállalás is szerepet vállalna.

Az várható volt, hogy az 500 milliárd eurós tőkeerővel vélhetően október 8-án elinduló ESM-nek az EFSF-hez hasonló tőkeattételes működésre lesz lehetősége - ezt egyébként az eurózóna pénzügyminiszerei a hónap eleji ciprusi találkozójukon meg is erősítették.

Amennyiben az ESM megkapja ugyan azokat a lehetőségeket a tőkeáttételes működésre, mint az elődje, akkor az 500 milliárd eurós tűzerőt akár 2 ezer milliárd euró körülire is lehet növelni anélkül, hogy ehhez a tagállamoknak több tőkével kellene hozzájárulniuk.

A Der Siegel azonban megjegyzi, hogy bár a német pénzügyminiszter támogatja a tervet, a finn kollégája ellenzi, így ez az Eurócsoport gyors döntéshozatalát is lassítja.

Wolfgang Schäuble szóvivője megerősítette a Reutersnek, hogy az ESM-et érintő német alkotmánybírósági döntést követően az iránymutatásokat átdolgozták, amely most már Brüsszelben a jóváhagyási szakaszban jár. A szóvivő azt is megerősítette, hogy az ESM-nek ugyan olyan eszközei lesznek, mint az EFSF-nek.

A szóvivő ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a német hozzájárulás a 190 milliárd euróban maximálva marad, amint az EU-szintű jóváhagyás megtörténik, a javaslatot a Bundestag elé terjesztik elfogadásra. A kétezer milliárd eurós tűzerőről szóló információt azonban "érthetetlennek" nevezte.

Az Európai Bizottság szóvivője nem kommentálta a Reutersnek az értesülést.