A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke
A német vállalatok egyre inkább függenek amerikai kivitelüktől, miután egyre nehezebben találnak piacot áruiknak Európában és Kínában. Az USA-ba irányuló német kivitel valóságos reneszánszát éli − fogalmaz Andreas Rees, az olasz UniCredit bank frankfurti elemzője. Az Egyesült Államokba irányuló német export 3,5 százalékkal nőtt 2013 első négy hónapjában az egy évvel korábbihoz képest, miközben a Franciaországba irányuló kivitel 1,2, a kínai export pedig két százalékkal zsugorodott − derül ki az UniCredit adataiból. Németország legnagyobb külkereskedelmi partnere Franciaország, a második legnagyobb az USA, az ötödik Kína. Az export adja a német GDP 40 százalékát.
Az Egyesült Államokba irányuló német kivitel értéke 15 százalékkal, 100 milliárd euróra ugorhat idén, amivel az USA megközelítené Franciaországot a kereskedelmi partnerek listáján − véli Jens Nagel, az aktív külkereskedelmi forgalmat lebonyolító hatvanezer német vállalatot képviselő BGA szakmai szövetség szakértője. A bővülés legnagyobb nyertesei az autógyártók, a vegyipari és gépipari cégek lehetnek. Az utóbbiak termékeit az amerikai energetikai ágazat és fémfeldolgozás szívhatja fel.
Az UniCredit elemzői úgy látják, hogy a német cégek kínai kivitele az év egészében is zsugorodhat, amire az ázsiai valutaválság ideje, 1997 óta nem volt példa. A vállalatok összesen 70 milliárd euró értékű terméket exportáltak tavaly az ázsiai országba, ami hat százaléka Németország 1,1 ezer milliárdos teljes kivitelének. Szeben Kínával, amely csak gyors gazdasági növekedés mellett növeli importját, az USA esetén elég 2-2,5 százalékos GDP-bővülés ahhoz, hogy tág tere nyíljon a német cégek értékesítéseinek. Vállalataink nagyon optimistán ítélik meg az amerikai kiviteli lehetőségeket − mondja Ilja Nothnagel, a DHK ipari kamara közgazdásza. A szervezet minden évben értékeli az exportpiacokat. Az USA azon kevés ország közé tartozik, amelyben bíznak a cégek.
Közéjük tartozik a Daimler AG − derül ki a cég vezérigazgatója, Dieter Zetsche nyilatkozatából, amelyet kanadai újságíróknak adott. A Mercedes-Benz autók értékesítése, gyors növekedéssel, 300 ezer darabra ugrott az első félévben, míg a kínai eladások stagnáltak. A Daimler meg akarja őrizni ezt a lendületet. Ezt támasztja alá az Automotive News hét eleji értékesítése, miszerint 2018-tól Kecskemétről Mexikóba telepítenék a CLA kupék gyártását. Ebből a típusból sokat akarnak eladni az USA-ban, így gyártására ideális helyszínnek tűnik a Nissannal közös vállalkozásban üzemeltetett közép-amerikai helyszín. A váltással a Daimler megszabadulna az árfolyam-ingadozások kellemetlen hatásától is − véli az autós szakportál.