A karácsony előtti vásárlási kényszerből fakadó pszichológiai és pénzügyi nyomás hatását vizsgálták brit tudósok - foglalta össze Simon McNair és szerzőtársai tanulmányát a G7. Arra voltak kíváncsiak, hogy nagy nyomás alatt hogyan hat a vásárlási döntésekre az emberek személyisége és pénzügyi tudatossága.
Ennek vizsgálatára a legjobb időszak a karácsony előtti vásárlási hullám. Ez egyformán hat szinte mindenkire, aki ünnepli a karácsonyt. Az Egyesült Királyságban például a megkérdezettek 92 százaléka érzi nyomásnak, hogy ajándékot vásároljon karácsonykor szeretteinek. Ajándékoznak a gazdagok és a szegények, a spórolósak és a nagy lábon élők, a fiatalok és az idősek.
McNairék kérdőívben kérdeztek majdnem 300 embert Angliában arról, hogy adósságba keveredett-e a karácsonyt megelőző időszakban, ami érdekes eredményt hozott. Az eredmények szerint a demográfiai adatok közül csak az hat az adósságba kerülés valószínűségére, hogy van-e gyereke a kérdezettnek vagy nincs.
A játékok árának alakulását látva nem is csoda, hogy sok szülőnek nem elég mély a zsebe, ha olyan ajándékot akar a gyereknek adni, amire vágyik. Ráadásul nagy nyomás helyeződik a szülőkre, mert ha maguktól nem is vennék meg a drága játékokat, ha a többi gyerek is megkapja, amit akar, akkor a sajátjuk sem maradhat ki a jóból.